Személyzeti munkatársak beszámolói az Írországban töltött Erasmus+ ösztöndíjas angol nyelvtanfolyamról

Atlantic Language School, Galway, 2024. február 05-09.

Adminisztratív dolgozóként, különösen egyetemi közegben, felvételivel foglalkozóként elsőre szimpatikus lett az Atlantic Language School oktatással kapcsolatos nyelvkurzusa. Sajnos az utóbbi években megkopott az angol nyelvtudásom, emiatt még inkább úgy éreztem, hogy érdemes erre a képzésre jelentkeznem. Az ügyintézés nem is mehetett volna gördülékenyebben, a nyelviskola dolgozói rendkívül készségesek voltak és az egész folyamatot nagyon gyorsan elintéztük.

A kiutazás előtt az iskola minden fontos információról és tudnivalóról tájékoztatott, valamint egy online szintfelmérő tesztet is küldött. Hála az ott dolgozóknak, az első napon könnyen megtaláltam az épületet és vettem részt az oktatáson.

Nagyon izgalmas volt látni, hogy mennyi különböző országból érkeztek a csoporttársaim – szinte egész Európát lefedtük. Voltak résztvevők Görögországból, Lengyelországból, Csehországból, Ausztriából, Olaszországból, Portugáliából és Norvégiából, többségük tanárként dolgozik hazájában, de akadtak más adminisztratív dolgozók is. Összesen tízen vettünk részt ezen a tanfolyamon, ami szerintem sokat segített mindenkinek, ugyanis ennél nagyobb létszámmal ilyen rövid idő alatt nem biztos, hogy jól lehet együtt dolgozni. Márpedig az órákon sokszor voltak csoportos vagy páros feladatok.

A tanfolyam tulajdonképpen minden fontos területet lefedett, amivel a hétköznapok során találkozhatunk: igeidők, idiómák, hivatalos levélírás, prezentáció megtartása. Az első napon megismertük egymást, viszont már ekkor is tanultunk új kifejezéseket és szavakat, másnap pedig letesztelhettük a memóriánkat. A szavak és kifejezések mellett nyelvtani feladatokat is kaptunk, a második nap végén pedig párokba álltunk és egy párbeszédet kellett közösen megalkotnunk, amit a harmadik nap elején mutattunk be. Minden feladat, amit kaptunk és elvégeztünk, valamilyen módon kapcsolódott egymáshoz, ezzel segítve az új ismeretek elmélyítését. A szerdai nap további részében megismerkedtünk, milyen egy jó prezentáció ismérve, mikre érdemes odafigyelni. A negyedik napon legfőképp az írással foglalkoztunk, így hivatalos és nem hivatalos leveleket, email írásokat gyakoroltunk. A tanfolyam záró napján pedig mindenki megtartotta az öt perces prezentációját az általa választott témakörben. A prezentációkat követően a tanárunk mindenkivel egyesével átbeszélte a hetet és visszajelzést adott az előadás kapcsán.

A délelőtti tanórákon túl az iskola minden napra szervezett délutáni aktivitást is, aminek köszönhetően egy kis betekintést nyerhettünk Galway lakosainak életébe, étkezési szokásaiba, az írek kommunikációs stílusába és hagyományaiba, de részt vehettünk külön utazással kapcsolatos kifejezésekről szóló workshopon is.

Összességében úgy gondolom, életem egyik legjobb döntése volt, hogy megpályáztam ezt a tanfolyamot, ugyanis olyan közegbe kerülhettem (ha csak egy rövid idő erejéig is), ami segített abban, hogy magabiztosabban használjam az angol tudásomat. Emellett pedig olyan embereket ismerhettem meg, akik hasonló környezetben, mégis kicsit más körülmények között dolgoznak, mint én és ezek a kapcsolatok a későbbiek során hasznosnak bizonyulhatnak.


“English for the Educational Workplace” nyelvi tréning

Atlantic Language School, Galway, Írország - 2023. december 11-15.

Idén ismét lehetőségem volt Erasmus + mobilitása program keretein belül külföldi szakmai utazáson részt venni. Ezúttal a nyelvtanulást és a nyelvi készségek erősítését helyeztem előtérbe, így egy olyan angol nyelvi intenzív képzésre jelentkeztem, mely kifejezetten az oktatás és oktatásszervezés területen dolgozók számára nyújt lehetőséget a kommunikációs készségek és a nyelvhasználat fejlesztésére. 

A tréningre az írországi Galwayben található Atlantic Language School nevű nyelviskolában került sor. Mielőtt rátérnék a tanultakra, szeretném megjegyezni, hogy az iskola nagyon színvonalas és minőségi szolgáltatást nyújtott mind az oktatási, mind a szervezés területén. Minden fontos információt jó előre megkaptunk, nemcsak az oktatással, hanem a szállással, illetve az általuk szervezett közösségi programokkal kapcsolatban is. Ez az előrelátás nagyban megkönnyítette az utazást és a tájékozódást is.

A tréning

A tréninghez az iskola logójával ellátott jegyzetfüzetet, tollat és tolltartót is kaptunk ajándékba, a terem pedig minden digitális oktatáshoz szükséges eszközzel fel volt szerelve, így modern környezetben sajátíthattuk el a tananyagot.

A következő témaköröket érintettük:

 

  1. nap: rövid ismerkedés és személyes várakozások megosztása után beszélgetésindító kommunikációs technikákkal (pl. small talk) illetve ezek professzionális munkahelyi kommunikációba történő beilleszthetőségével foglalkoztunk, majd ehhez kapcsolódóan beszédgyakorlatokat végeztünk.
  2. nap: folytattuk a beszédindító szerepgyakorlatokat majd a hivatalos kommunikációban használatos udvariassági formulákat vettük át.  Ezt követően a prezentáció készítés és az ezzel kapcsolatos nyelvezet került a fókuszba. Feladatba kaptuk egy önálló prezentáció készítését, amelynek az utolsó napra kellett elkészülnie.
  3. nap: folytattuk a prezentáció szerkezeti felépítésével kapcsolatos megbeszélést és új technikákat is sikerült megismerni ezzel kapcsolatban (pl.:BOMBER-B), majd röviden igeidőkkel kapcsolatos ismeretek felfrissítésére került sor.
  4. nap: áttértünk az írásbeli kommunikációra, és a formális és informális levelezésben használatos szófordulatokban előforduló gyakori hibákat vettük át, majd a levél szerkezeti felépítésével és nyelvezetével foglalkoztunk.
  5. nap: sor került a résztvevők által készített önálló prezentációk bemutatására. A prezentációkkal kapcsolatban mind a csoporttársak mind az oktató részéről kaptunk visszajelzéseket.

 

A feladatok megoldására mindig párban vagy csoportban került sor, az oktatási módszer pedig inkább a megerősítésre mintsem a hibák kijavítására összpontosított, így biztosítva a tanórák oldott hangulatát és az ismeretek könnyed, nyomástól mentes elsajátítását.

Közösségi programok

A tanulás mellett szabadidős programokra is jutott idő, melyek közül kettőt az iskola szervezett számunkra. Ennek célja természetesen nem csak a látványosságok megtekintése volt, hanem egyfajta közösségépítés és az angol nyelv minél tágabb közegben történő használatának gyakorlása is.

Az első program egy Galway városnéző túra volt, mely során megtekintettük a nevezetességeket és a város történelméről is sokat megtudhattunk. A séta végeztével pedig egy tradicionális ír pubban kóstolhattuk meg a helyi nevezetes ételeket és italokat.

Második alkalommal pedig Írország egyik leglátványosabb természeti képződményét, a Moher-sziklákat látogattuk meg. Ottjártunkkor az időjárás is kedvezően alakult, így a hosszan elnyúló függőleges sziklafal gyönyörű látványt nyújtott a naplementében.

Összességében nagyon pozitív élményekkel tértem haza, és úgy érzem, hogy a tanultakat tudom majd hasznosítani a munkám során is. Írországot pedig szívből ajánlom azoknak, akik a jövőben ösztöndíj programmal terveznek kiutazni.

kep1_0.jpg


English for the Educational Workplace

Atlantic Language School Galway, Ireland - 2023.12.11 – 2023.12.15.

Először jelentkeztem Erasmus programra, a választásom az Atlantic Language iskolára esett Galway városában, Írországban. Egy kedves kolléganőmmel együtt mentünk, így útközeben is volt kivel megosztani az élményeket. Galway Írország nyugati oldalán, az Atlanti-óceán partján elhelyezkedő kikötőváros, felkapott turista desztináció. Dublin repterére érkeztem, és onnan közvetlen busz járattal jutottam el Galwayba. Már érkezéskor érezhető volt az írek vendégszeretete, segítőkész természete. Könnyű volt velük kommunikálni, kíváncsiak voltak, hogy honnan jöttem, és szívesen meséltek ők is.

A repülő késése miatt éjszaka érkeztem meg a szállásra, de szerencsére ebből nem volt semmi probléma. A nyelviskola szállodája a buszpályaudvartól pár perc sétára volt, és a nyelviskola épülete is nagyon közel helyezkedett el. Az egész hét nagyon szervezett volt, az iskola mindenben a segítségünkre volt. Már a jelentkezésnél is gördülékenyen ment velük az ügyintézés, gyorsan és korrektül reagáltak minden megkeresésre. Minden szükséges információt időben, érthetően közöltek, még saját applikációjuk is van, ahova feltöltötték a szállás információkat, és itt volt egy online diákigazolványunk is, amivel különböző kedvezményeket lehetett igénybe venni a városban.

 Az iskola különböző angol nyelvi kurzusokat, továbbképzéseket tart, a mi választásunk az English for the Educational Workplace nevű képzésre esett, mert úgy éreztük, hogy a munkánkhoz ez lenne a leginkább hasznos, és be is váltotta a hozzá fűzött reményeket. Egy nagyon energikus, lelkes tanárunk volt. A jelentkezés részeként kellett kitölteni egy nyelvi szintfelmérő tesztet, ez alapján osztottak be minket csoportokba. Az én csoportomba heten voltunk, Csehországból, Németországból és Portugáliából érkeztek a többiek.

Az oktatás tágas, világos termekben történt, egy képernyőre vetítette ki az oktató az aktuális anyagokat. Az iskola a Padlet nevű oktatási platformot használja, itt kapott egy oldalt a csoportunk, ahova az aktuális oktatási anyagok felkerültek. A felület egy link segítségével volt elérhető, és a feltöltött anyagok a képzés befejezése után is elérhetőek maradnak, így a kapott segédanyagokat a mindennapi munkámban is tudom majd hasznosítani.

Hétfő reggel mindenkit egy kis üdvözlő csomag várt az asztalán, egy vászonszatyorban kaptunk az iskola címerével díszített jegyzetfüzetet, tolltartót és íróeszközöket. Az oktatónk különböző érdekes feladatokkal oldotta a hangulatot, hogy mindenki kényelmesen érezze magát a csapatban. Nagyon tetszett ahogy hozzánk állt és ahogy oktatott. A pozitív megerősítés elvét követte végig, senkit nem hozott kellemetlen helyzetbe, bátran mertük kipróbálni az új kifejezéseket, szófordulatokat.

Az első napon a bemutatkozásé volt a főszerep. Gyakoroltunk beszélgetés indító, kapcsolatfelvételhez szükséges szófordulatokat. A későbbiekben részletesen átbeszéltük az udvarias beszéd építőelemeit, és bár nem a nyelvtani feladatokon volt a hangsúly, azért volt idő feleleveníteni hasznos nyelvtani szerkezeteket is. Gyakoroltunk levélírást az egyetemi környezetben előforduló témákban. Megbeszéltük a prezentáció helyes szerkezetét, nyelvezetét, majd az utolsó napon mindenkinek elő kellett adnia 6 percben egy általa választott témát.

A tananyag változatosan volt összerakva, nagyon sok hasznos anyaggal, amik a gyakorlatban is alkalmazhatók. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki egyetemi közegben dolgozik, és fejleszteni szeretné a szakmai angol nyelvtudását.

Az iskola szervezésében két szabadidős programon is részt tudtunk venni. Hétfőn egy helyi idegenvezető vezetett minket végig Galway belvárosában. Mesélt Írország és a város történetéről, nehézségeiről, érdekességeiről. Nagyon érdekes volt hallgatni a sok személyes történetet, amit az ember a Wikipediáról nem ismerne meg.

Szerdán pedig egy délutáni buszos kirándulással jutottunk el a Moher-sziklákhoz. Ez egy nyolc kilométer hosszan húzódó, szinte függőleges sziklafal. Legmagasabb pontján, 214 méter magasan helyezkedik el az O’Brien torony, melyet hatalmasa élmény volt megmászni. Egy látogató központ, és kiépített turista utak segítenek, hogy ebben a vad partoldalban is biztonságosan gyönyörködhessünk, és fentről csodálhassuk a szikláknak csapódó hullámokat.

Szombat reggel fájó szívvel hagytam el ezt a gyönyörű, melegszívű kisvárost, és a repülő indulása előtt, még volt időm egy rövid városnézésre Dublinban is.

Összességében fantasztikus élményekkel gazdagodtam, megismerhettem egy nagyon kedves, természetközeli kultúrát, és az angol nyelvtudásomat is el tudtam mélyíteni. Melegszívvel tudom ajánlani Galway városát és az Atlantic Language iskolát, nem fogja megbánni, aki ide látogat!

kep1_1.jpg


Atlantic Language Galway, Írország 2022. május 9-13.

Az Atlantic Language Galway egy olyan nyelviskola, amely Erasmus programban is részt vesz. A tanfolyam amire jelentkeztem, egy öt napon át tartó intenzív képzés, amin kifejezetten az oktatásban /felsőoktatásban dolgozó kollégák vettek részt.  Azoknak hasznos ez a képzés, akik napi szinten beszélnek és írnak angol nyelven. Segíti a résztvevőket abban, hogy pontosan és magabiztosan kommunikáljanak hallgatókkal, kollégákkal és egyéb külső felekkel. Fejleszti a szókincset, a kommunikációs készséget és nyelvhasználatot.

Galway Írország nyugati partján fekvő város, ami 2020-ban Európa kulturális fővárosa volt. Az egyik legtökéletesebb hely arra, hogy a világ minden részéről találkozzanak ott emberek. Maga az iskola egy modern irodaépületben helyezkedik el, a teraszról látjuk az óceánt, az osztálytermek felszereltek, könyvtára is van.

A képzés megkezdése előtt már felmérték a nyelvtudásomat. Online teszt és egy beszélgetés formájában. Egy tizenöt főből álló kis csoportba kerültem, ahol a többség felsőoktatásban dolgozott és körülbelül egy szinten voltunk nyelvtudásban is. Az első nap az ismerkedéssel telt. Ezt hatékonyan szolgálták az órai játékok és feladatok, valamint a nyelviskola által szervezett délutáni városnézés, aminek utolsó állomása természetesen a város egyik hagyományos – állítólag a legjobb - ír kocsmája volt.

Az órákon többnyire párban vagy három/ öt fős csoportokban dolgoztunk. A program célja, hogy a nemzetközi oktatási munkakörnyezetben dolgozók angol nyelvtudását fejlessze. Ennek érdekében az első nap megnéztük mik azokat a feladatok, helyzetek, amikor angol nyelven történik a kommunikáció, mi az, ami nehezebb, amivel foglalkozni szereznénk és a tanfolyam további részében ezekre oldottunk meg feladatokat, szerepjáték volt, workshopot tartottunk.  Megnéztük mik azok a hasznos kifejezések, amiket használhatunk email írásakor, telefonbeszélgetések alkalmával, amik részét képezhetik egy prezentációnak. Eljátszottunk olyan helyzeteket, amik a napi munkafolyamatokban előjönnek, ezáltal fejlődött a beszédkészség. Nekem nagyon tetszett, hogy olyan kifejezéseket tanultam, aminek nagy hasznát veszem a munkám során. A tanfolyam végén mindenki készített egy három perces prezentációt, szabadon választott témában. Ez jó alkalom volt arra, hogy megtanuljam hogyan kell prezentációt készíteni, mitől lesz jó, mi az, amit kerülni kell, arról nem is beszélve, hogy pár hasznos kifejezést is megtanultam hozzá.

A délutáni órák helyett két alkalommal kirándulás volt programon. Ez az első délutánon – a már említett- városnézés, egy másik alkalommal pedig az iskola által szervezett buszos kirándulás a Moher sziklákhoz. Ennek köszönhetően megismerkedtünk a vidéki Írországgal is. A sofőrünk egy személyben idegenvezető, stan-up comedy sztár és zenész/énekes is volt, így maga az utazás meglehetősen jó hangulatban telt. Ez azért is megemlítendő, mert utak eléggé szűkek és kanyargósak, ezzel fordítottan arányos a sofőrök óvatossága, így volt miről elterelni a figyelmet. A vidék gyönyörű, tiszta, rendezett és mindenhol csodálatos zöld. A szél mindig fúj, gyakran esik, az óceán jéghideg. A város nyüzsgő, tele élettel, a belvárosban kocsmák minden sarkon, utcai koncertek, éttermek.  Az ír kocsma tényleg az a hely, ahonnan nem lehet úgy kijönni, hogy nem csapoltál sört magadnak, nem álltál be énekelni vagy nem beszélgettél az ír kocsmárossal ír nyelven (is).

Többször vettem már részt Erasmus+ programon, de az írországi az egyik kedvencem. A képzés nagyon hasznos volt, gondolom ebben nagy része volt a tanárunknak is, Galway egy szuper kis város, a vidék gyönyörű, az emberek, akikkel találkoztam nyitottak és barátságosak voltak. Köszönöm, hogy ott lehettem.


Cork English College, Cork, 2019. május 13-17.

Életem egyik legnagyszerűbb lehetősége és élménye volt ez az egy hét. Írországban, Corkban a Cork English College-ban vettem részt egy 5 napos angol nyelvtanfolyamon. A jelentkezést követően minden elérhetőséget megkaptam az online felületükhöz, ami egy mobilos applikációból is elérhető volt, és előzetesen lehetőség volt a gyakorlásra. Ezen a felületen keresztül kellett kitölteni egy felmérő tesztet, ez alapján sorolták be a diákokat különböző szintű csoportokba, amiket minden hét végén felülvizsgáltak a nyújtott teljesítmény alapján. Én az intermediate B1+ csoportba kerültem. Körülbelül 5-6 fő létszámú csoportban voltam. Két tanárunk volt, az egyik a délelőtti, másik a délutáni órán. A nyelvtan mellett rengeteg szóbeli és szövegértési feladatot kaptunk, amiket gyakran párban kellett kiviteleznünk, és a tanáraink folyamatosan monitoroztak bennünket. A hét utolsó napján írtunk egy írásbeli tesztet, illetve a délelőtti tanárunk mindenkit négyszemközt értékelt a heti teljesítményünk alapján. Megerősített benne, hogy nyelvtanulás szempontjából mennyire hasznos volt még ez a rövidke idő is, elmondása szerint sokat és gyorsan fejlődtem.

Az iskola szervezésében számos szabadidős programon vehettünk részt, amik az élményen túl azért is nagyon jók voltak, mert kapcsolatokat építhettünk a világ különböző pontjairól érkezett diákokkal, és a gyakorlatban is elmélyíthettük a megszerzett/felfejlesztett angol nyelvtudásunkat. Így például kipróbálhattam magam az ír táncokban, megnézhettem a Jameson whiskey gyárat, eljutottam a tengerpartra, és természetesen Cork városát is alaposan szemügyre vettük, ami rengeteg csodás látnivalót rejt magában.

Érdekes volt megtapasztalni nem csak az írek, de más idegen kultúrák szokásait, sajátságait, mentalitását. Ami mindenkiben egyforma volt, az a pozitív életszemlélet és feltétel nélküli kedvesség, segítőkészség. Úgy érzem, sikerült olyan kapcsolatokat kialakítanom, amik akár hosszabb távra is szólhatnak.


Cork English World, Erasmus +mobilitási program

2019. július 29 – augusztus 02.

 

Az angol nyelvtudásom megkopása miatt kiváló lehetőséget láttam az adminisztratív dolgozók részére meghirdetett pályázati lehetőségben, hiszen a munkakörömben szükséges az angol nyelv helyes, folyékony használata. Korábban volt már szerencsém anyanyelvi környezetben a nyelv elsajátítására és gyakorlására, ezért tudtam, mennyire hasznos külföldön, az idegen nyelvet beszélő országban csatlakozni egy nyelviskolához az ismeretek felfrissítése érdekében.

A szállást tekintve az iskola által javasolt családi elhelyezést választottam. A nyelviskola a városközpontban található, nem messze a szálláshelytől, tömegközlekedéssel, de akár gyalog is könnyen megközelíthető volt. A személyzetet segítőkészség, rugalmasság, kedvesség, professzionizmus jellemezte.

A kiutazásom előtt egy online szintfelmérőt kellett megírnom, amit a megérkezésemig kijavítottak, majd az első napon egy szóbeli elbeszélgetést követően megtörtént a kurzusbeosztás. Az én csoportomban kilencen voltunk, brazilokkal és spanyolokkal kerültem egy társaságba. A nyelvtanár angol anyanyelvű, fiatalos beállítottságú, jó humorérzékkel rendelkező hölgy volt.

Az órákon, melyek barátságos, vidám, jó hangulatú légkörben zajlottak, nagy hangsúlyt kapott a nyelvtan és a páros feladatmegoldás, kommunikáció. Minden nap kaptunk házi feladatot, amit másnap közösen ellenőriztünk, illetve a hét második felében egy rövid fogalmazást kellett leadni, amit az oktató értékelt. Az utolsó napon a héten tanultakból írtunk tesztet. Az órákon a Cambridge English Empower könyvet használtunk, amit az első napon kaukció befizetésével vehettünk át a recepción és az utolsó napon adtunk vissza az iskola munkatársának.

Az órákon a tankönyvi feladatok mellett egyéb játékos, szórakoztató módszerekkel (pl.: társasjáték, zene) is igyekezetett a nyelvtanár könnyebbé tenni a tananyag könnyebb megértését és elsajátítását.  

Az órák befejezése után az időjárástól függően a helyi nevezetességeket, parkokat is megnéztem, illetve igyekeztem a belvárost megismerni. A galériák, múzeumok, székesegyházak, templomok egy része ingyenesen látogatható. Aki akart a nyelviskola szervezésében is csatlakozhatott egy-egy szabadidős programhoz.

Örültem, hogy részt vehettem a nyelvtanfolyamon, hogy új emberekkel találkozhattam, hogy egy másik ország mindennapjaiba, kultúrájába láthattam bele. Öt nap sajnos elég rövid idő, de mindenképp érdemes a lehetőséggel élni. Ajánlom bárkinek, aki szeretné Magyarországon kívül gyakorolni, fejleszteni vagy ápolni a nyelvtudását.