Munkatársak beszámolói a Hollandiában töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

ERASMUS+ MOBILITÁSI PROGRAM

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

Helyszín: AUC – Amsterdam University College, Hollandia

Időtartam: 2018. Április 16-20.

 

Szakmai beszámolómat projektem rövid ismertetésével szeretném kezdeni:

Az Általános Orvostudományi Kar újonnan alakult Transzdiszciplináris Kutatások Intézetének munkatársa vagyok. Ahogy nevünkben is benne van, a mi felépítésünk több tudományterületnek is szeretne teret adni. Fontosnak tartjuk, hogy “hídakat” építsünk a különböző diszcíplinák között, ne zárjuk el egyik tudományágat a másiktól. Egy ilyen vízióval és profillal bizony nehéz elképzelni a hozzánk illő képzést. Pedig létezik! Méghozzá Liberal Arts and Sciences néven. Ez a program rendkívül sikeres tradícióval rendelkezik, eredetileg az USA-ban, az utóbbi 10-15 évben pedig Hollandia vezetésével majd az Egyesült Királyság csatlakozásával vetette meg lábát és szerzett népszerűséget Európában is.

Az USA és Európa vezető LAS képzéseinek tapasztalatai alapján, könnyen megmagyarázható, miért a LAS képzést végzett hallgatók lennének a jövő sikeres szakemberei. Először is, a LAS képzése lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy a tudományos problémákat a humántudományok bevonásával tágabb kontextusban értelmezhessék. Másodszor, a tudományok alkalmazása a való-világ problémáira kritikus gondolkodást igényel, ezt pedig kifejezetten a LAS képzésen keresztül fejleszthetik és erősíthetik a hallgatók. Harmadszor, ezek a képzések ideálisak arra, hogy a hallgatók személyre szóló képzést kaphassanak, ami nem csak kutatásban megszerezhető tapasztalattal, de a szemináriumok és humánytudományok gyakorlásának ötvözésével is jár. Nem egyszer szembesültek azzal, hogy a LAS alapképzést végzett hallgatók jobban fel vannak készülve a továbbképzésekre (Msc, PhD), vagy akár hivatali, ipari ágazatokban betöltendő pozíciókra.

Azt hiszem, itt már sejteni lehet, miért erre az intézményre esett a választásom: szerettem volna látni, hogyan működik ez valójában. Érdekelt minden, ami ennek hátterében áll: felépítési, szervezeti, és oktatási szinten egyaránt.

Már maga a környezet is egyedülálló: hatalmas szabad tér (Science Park), az út egyik oldalán az amszerdami egyetem (UvA), másikon az Amsterdam University College (AUC), ahol a mobilitási programom is folyt. A város keleti részén helyezkedik el, könnyen megközelíthető a belvárosból, de annak is, aki esetleg a külvárosból érkezne. Az épület nyitott, tágas, hatalmas ablakokkal, modern interiőrrel: rengeteg faanyagot és üveget használtak. A tantermekbe (amik maximum 25 főt fogadnak be) és a tanári kar szobájába egyaránt belátni. Nincs auditorium, a tanórák a maguk 25 főjével még éppen családiasak. Ez a közösségre is jellemző: a mindössze 900 diák (évfolyamonként 300) könnyen megismerkedik a (tan)évek során. Ennek az is az oka, hogy nem csak a barátságos méretű campuson találkoznak: pár percre az egyetem épületétől egy hatalmas kollégium lett nekik kialakítva, ugyanis a program hallgatóinak kötelező a bentlakás.

A program (Liberal Arts and Sciences) nagyon szelektív. A 300 diák aki megkezdi a tanulmányait, több mint 1000 jelentkező közül lett kiválogatva. A szelekció a középiskolai tanulmányok során szerzett érdemjegyek és a motiváció alapján történik. A jegyeknél a legnagyobb hangsúly a matematikán, az angol nyelven, illetve az íráskészségen van. ,A 900 diákból általában a fele holland, a másik fele pedig körülbelül 80 különböző országból érkező tanulni vágyó fiatal. Az írásos jelentkezést személyes, vagy Skype interjú követi, ekkor már helyet kínálhatnak a jelentkezőnek. A felvételitől az oktatásig minden angol nyelven folyik.

Minden hallgatónak kell egy főszakot választania, az alábbi háromból: Humántudományok, Társadalomtudományok, Természettudományok. Ez a major szak lesz az úgynevezett “csapásvonal” a tanulmányaik során, ami köré épül az egész tanrendjük. Ezen felül ők állíthatják össze a tantervüket. (Igen, úgy, ahogy szeretnék!) A hallgatók több, mint 300 kurzus közül válogathatnak kedvükre, egy igencsak széles skálán. Az órák nagyon interaktívak, és szeretik gyakorlatias szemszögből átadni a tananyagot. (Egy biológia és egy földtudományok órán volt szerencsém részt venni.) Minden órán kötelező a részvétel, még azokon is, amiket úgymond “szabadon választottak”. Továbbá kötelező tanulmányaik során legalább két idegen nyelvből alapfokú ismereteket szerezni, illetve önkéntes szociális munkát végezni. Fakultatív módon fél évet külföldön tölthetnek cserediákként. Vizsgázni minden tárgyból csak egyszer mehetnek el, nincs ismétlés, nincs második esély(!). 3 éves tanulmányukat egy kutatási projekttel vagy gyakorlati képzéssel, plusz egy szakdolgozattal zárják. Az itt végzett hallgatók közül voltak, akik a világ legjobb egyetemein folytatták tanulmányaikat.

A tanári kar a három főszaknak megfelelően három részre van “bontva”. Az állandó oktatói gárdán kívül körülbelül 300 vendégoktatóval is büszkélkedhet az intézmény. A tanárok közül sokan aktív “akadémiai tanácsadók” is. Ez hallgatónkénti személyre szabott szakmai tanácsadást jelent. Nem csupán egy konzulens, amikor a szakdolgozat megírására kerül a sor, hanem végigkíséri a hallgató tanulmányi éveit, elejétől a végéig. Az oktatók jól összeszokottak, és rendkívül segítőkészek, egymással szemben is. Egyikük így nyilatkozott:,,Ideális munkahely, mert mindenkinek hasonló a hozzáállása, és ugyanaz a motivációja.”

Az AUC LAS hallgatói igazán komplex képzésben részesülhetnek diplomájuk megszerzéséig: nemcsak az akadémiai vagy üzleti szférára készítik fel őket, de az élet egyéb területeire is.

Akadémiai szinten megszerzik a képességet a független, önálló gondolkodáshoz; a dolgok racionális vizsgálatához; és az önállóan irányított képzéshez, tanuláshoz. Megismerhetnek más társadalmi-kultúrális keretrendszereket.

Személyes és társadalmi szinten: vezetői képességekre tehetnek szert, ideértve a részvételi hajlandóságot nyilvános konstruktív diszkurzusokban; illetve megtanulják a társadalmi és polgári felelősségvállalást: fellépni az előítéletek, az igazságtalanság, és az abuzív hatalmak ellen.

 

Látogatásom során a következő személyekkel volt szerencsém találkozni, beszélgetést folytatni velük a programról, személyes véleményükről:

Név

Munkakör

terület

 

Dr anco lankreijer

Oktató, mentor

Geológiai tudományok,

Földtudomány

Ő a személyes fogadóm

dr maarten boerlijst

Természettudományi részleg vezetője, oktató

Bioinformatika,

Elméleti biológia

+ oktatásszervezés

dr cor zonneveld

Oktató

Biológia,

Ökológia

+ felvételivel kapcsolatos ügyek, pl jelentkezések elbírálása

dr bart verheggen

Oktató

Légköri kémia,

Időjárás

System Earth

 

dr forrest bradbury

Oktató, mentor

Mechanika,

Energy Science,

Nanotechnika

 

dr margriet van der heijden

Oktató, szerkesztő

Fizika,

Tudományos újságírás

,,Explaining importance of science to the general public”

dr paula henk

Oktató

Logikai kurzusok,

Provability logic, Matematikai logika

 

renée joosse

Csoportvezető

Felvétel és regisztráció

+ kurzusok rendszerben való kezelése

marcus smit

Csoportvezető

Kommunikáció,külügy

+ marketing, outreach

robin de rijk

Posztgraduális asszisztens

Kommunikáció, promóció, szervezés

+ outreach

ishvar lalbahadoersing

Diákszövetség elnöke, aktív halllgató

Szociális tevékenységek, programok

 

 

Az AUC-nál eltöltött hét folyamán nagyszerű emberekkel és szakemberekkel(!) találkozhattam, hallhattam az oktatási rendszer és struktúra egy, teljesen más és új megközelítését (és megítélését), és megbizonyosodhattam arról, hogy ez valóban egy hiánypótló képzési forma lehetne a mi országunkban is.

Köszönöm a lehetőséget!

 

 

ERASMUS+ szakmai beszámoló

 

Mobilitás időtartama: 2018. április 09-13.

Fogadó intézmény: University of Groningen (Hollandia)

ERASMUS-kód: NL GRONING01

Téma megnevezése: Staff week (2. témakör: Fenntarhatóság és Zöld Egyetem)

 

Motiváció

Az ERASMUS+ adminisztratív dolgozói mobilitás keretében, egy hetes Staff week-en vettem részt a hollandiai Groningenben. Most először nyújtottam be pályázatomat ERASMUS+ ösztöndíjra.

A Pécsi Tudományegyetem 2016-ban 516 pályázó intézmény között a 355. helyen felkerült arra a nemzetközi listára, amely a világ környezettudatos felsőoktatási intézményeit rangsorolta. 2017-ben 619 egyetem közül a 179. lett, közel kétszáz helyet lépve előre az azt megelőző évi rangsorhoz képest. A meghatározott szempontok mindegyikét érintően jelentős javulás történt, ezek közül a legszembetűnőbb az energiatakarékos üzemeltetés és éghajlatváltozás hatásainak csökkentése érdekében tett erőfeszítés, valamint a környezeti kérdésekkel és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos kommunikáció erősítése, programok számának növelése.

Jelentkezésemet az motiválta, hogy a Staff week-et nagyszerű lehetőségnek gondoltam atekintetben, hogy megismerkedjem a fenntarthatóságra és a fenntartható gazdálkodásra vonatkozó legjobb gyakorlatokkal. Céljaim között szerepelt, hogy új megközelítések feltérképezésével hozzájáruljam a PTE zöld fejlődéséhez.

A Staff week-en a világ több, mint hatszáz környezettudatos egyeteméről jelentkezők közül mindössze 50 egyetem munkatársa vehetett részt. Nagy örömmel tölt el, hogy a Pécsi Tudományegyetem kiválasztásra került.

Az előzetesen kiadott programterv alapján egy jól szervezett hét körvonalazódott előttem.

 

Program részletes leírása

A rendezvény a regisztrációt követően a „Nemzetköziesedés” témában tartott előadással és üdvözlő vacsorával vette kezdetét, ahol lehetőségünk volt megismerkedni a program szervezőivel és résztvevőivel.

 

Munkatársak beszámolói a Hollandiában töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

 

Második napon különváltak a meghívottak az előzetesen választott csoportoknak megfelelően. Jómagam a „Fenntarhatóság és Zöld Egyetem” témakört választottam. A program a fogadó egyetem Zöld Egyetem Programjáért felelős team munkájának bemutatásával folytatódott. Első kézből megtudhattuk, hogy összegyetemi szinten milyen fő célokat fogalmaztak meg 2015-2020 közötti időszakra. A fő fókusz a fenntarthatóságra összpontosít az egyetem minden területén, a hallgatók és a személyzet fenntartható magatartásától, az alacsony kibocsátású technikák és megközelítések megvalósításától, egy diák- és környezetbarát környezeten, a programirányítási politika kialakításán át, a kommunikáció és marketing területéig. 30 ezer hallgatója és 6 ezer munkatársa van az egyetemnek.

 

Munkatársak beszámolói a Hollandiában töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

 


 

Ezt követően a résztvevők prezentációjára került sor, melynek keretében betekintést kaptunk a résztvevő egyetemek környezettudatos tevékenységébe. A Pécsi Tudományegyetem törekvéseit tartalmazó előadásom anyagát jelen beszámolóhoz csatolt slide-sor tartalmazza.

A harmadik nap a szakterületükre szakosodott szakemberek által tartott előadásokból állt, úgymint, „Fenntarthatóság pszichológiája” és „Fenntartható társadalom”. Rengeteg idő jutott vitákra és ötletek megosztására. Brainstormingon csoportos munkában a jövőbe tekintettünk: Hogy látjuk 2050-ben a Groningeni Egyetemet, a fenntarthatóság szemüvegén keresztül?

Rá következő napon az elektromos kerékpár előnyeire vonatkozóan kaptunk betekintést, saját gyakorlati tapasztalat útján. Groningen városát, a környezettudatosság jegyében teljes körűen kialakított kerékpárút-hálózat jellemzi. Ezen felül nagyszerű prezentációkat hallhattunk „Fenntartható épületek” és „Energia Koalíció” bemutatása kapcsán és a témában megtekinthettünk egy 3D-s filmet is az Energia Akadémián.

 

Munkatársak beszámolói a Hollandiában töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

     

Záró napon visszacsatolást adtunk a rendezvényről és a korábbi brainstormingon csoportmunkában megálmodott elképzeléseket osztottuk meg egymással.

 

Munkatársak beszámolói a Hollandiában töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

 

Következtetés

A pályázatomban leírt előzetes elvárásaimat maximálisan kielégítette a program. A Staff week-en való részvételt ajánlani tudom mindazok számára, akik szeretnék megismerni a legjobb gyakorlatokat, új megközelítéseket. Kiváló lehetőség arra, hogy betekintést kapjunk abba, vajon más egyetemen, hogyan, milyen módszerek felhasználásával, milyen szervezeti keretek között működtetik az általunk végzett feladatokat.

 

Összegzés

Úgy vélem ez a lehetőség új és hatékonyan felhasználható tudással gazdagított. A programon történő részvétel mind számomra, mind az egyetem számára kiváló fenntarthatósági iránymutatást nyújtott. Összességében elmondható, hogy rendkívül értékes és érdekes tapasztalatot szereztem, ezért minden évben tudatosan keresni fogom a számomra és a Pécsi Tudományegyetem céljainak megfelelő Staff week-et, konferenciát, szakmai továbbképzést.

 

Köszönöm a részvételi lehetőséget!