Európai Bizottság Erasmus+ Program Adminisztratív Személyzeti Mobilitás alprogramjára
2023/2024-es tanév
Dr. Csaba Ders
A tudásipari forradalom időszakában az egyetemek egyre fontosabb szerepet játszanak a városok és régiók gazdasági fejlesztésében, kihívások elé állítva ezzel az eredetileg oktatási profilú intézményeket. A Pécsi Tudományegyetem is komoly erőfeszítéseket tesz Pécs és a Dél-dunántúli régió fejlesztésére. A Universit College London a 2012-es Londoni Olimpia hoz kapcsolódóan indította el a kelet londoni kampusz fejlesztéseit, amelynek első épületegyüttese hivatalosan 2023 szeptemberében nyitotta meg kapuit.1 A Bartlett Műszaki Kar részeként működő Development Planning Unit, nem csak az egyetem ingatlanfejlesztési tanácsadó testületébe delegál szakmai tagot, de oktatási és kutatási tevékenységével aktívan foglalkozik az egyetem és London jövőjével is. Szakmai profiljának köszönhetően a városfejlesztést egy jelentősen szélesebb horizonton látja, mint a hagyományos mérnökképzések. Ezekből a tanulmányokból kaphattam ízelítőt Caren Levy és Jordana Ramalho jóvoltából a Develepment Planning Unit épületében. A keleti kampusz fejlesztése sok szempontból párhuzamba állítható a két egyetem tekintetében, ugyanis, mindkét esetben az egyetem, mint meghatározó város léptékű ingatlanfejlesztési szereplő, ezért döntéseinek városléptékű következményei vannak. Míg London esetében itt a Londoni Olimpiához kapcsolódó fejlesztések utóhasznosításába kapcsolódva be fejleszti ki az világ élvonalában tartozó egyetem a fejlődéséhez szükséges új ingatlanállományt, a csillagászati árszínvonalú és érdemben nem bővíthető szűkös belvárosi ingatlanportfóliója helyett. Addig a Pécsi Tudományegyetem számára a térbeli egyensúly megteremtése a feladat a felbillent városi térben A Londoni egyetem, már jóval a tervezett olimpiai és egyetemi beruházások előtt megkezdte a fejlesztéseket megalapozó kutatásokat, olyan kérdéseket feszegetve mint, hogy a nagyberuházások egyáltalán lehetnek-e fenntarthatóak, vagy a terveztett beruházásoknak vajon milyen térbeli, társadalmi átrendeződés lesz a következménye, vagy azt, hogy a kampusz fejlesztése vajon, milyen módon hozható összhangba London növekedési terveivel. Így alakult ki és az olimpia után is tovább fejlődött ki az a vízió , aminek a nyomán mára köz- és magán forrásokból font milliárdok kerültek befektetésre Kelet-London területén. Ezeket a fejlesztéseket volt szerencsénk egy helyszíni bejárás és „szakmai idegenvezetés” keretében élőben is megnézni. Prezentációm során elmondtam, hogy Pécs esetében is egy városi léptékű átalakulásról van szó, volumenében kisebb, de a város szerkezetéhez képest hasonló nagyságrendben. Hiszen nem csak az egyetem tudás- és térszerkezetét kell rendszerbe szervezni, hanem a város térszerkezetét is. A mi esetünkben is néven kellene nevezni egy keleti- és egy nyugati kampuszt, nemcsak azért, hogy egy térbeli rendszerbe szervezhetőek legyenek a művészetek és humán tudományok, valamint a természet és mérnök tudományok, hanem azért is, mert a város szerkezete, az egyetemi kampuszok eltérő fejleszthetőségének köszönhetően nyugat felé felbillent. Míg London esetében egy a városi szándékokkal megalapozott keleti növekedésről van szó, addig Pécsett a meglévő belső szerkezet hatékonyabb kihasználásáról.
Cambridge
2022.08.15-18.
Csík Laura Berta (PTE ÁOK HSZO osztályvezető)
2022. augusztusában a PTE ÁOK Anatómiai Intézetének LEANBODY projektjéhez kapcsolódóan alkalmam volt 4 szakmai napot eltölteni a Cambridge-i Egyetem Magdalena College-ában, ahol a projektgazda PTE ÁOK-os 8 fős anatómusokból álló csapat mellett a projektben résztvevő svéd Karolinska Institutet, a cseh Masaryk University, a Zágrábi Egyetem, valamint a házigazda Cambridge-i egyetem munkatársaival ismerkedtem meg, építettem ki szakmai és baráti kapcsolatokat a további közös munka elősegítésére.
A program elég feszített volt, és nagyon gazdag szakmai tartalommal bírt, ami ilyen impozáns résztvevői csapat mellett -talán- előre sejthető is volt. Az első nap többnyire az ismerkedés és a városnézés jegyében telt, ahol lehetőség nyílt a már korábban kialakult szakmai kapcsolatok felfrissítésére, valamint az új csapattagokkal való megismerkedésre is. Emellett megismerhettük a Cambridge-i egyetem (School-ok) és a College-ok kapcsolatát, illetve az egyetem működésének alapelveit. A napot Gálavacsora zárta a Cambridge-i egyetem egyik impozáns College-ában. A második nap során a Cambridge-i egyetem oktatói és munkatársai tartottak workshopokat/tréninget az anatómia oktatás és a hozzá kapcsolódó módszerek, metódusok, valamint értékelések (attitűd felmérések) kapcsán, illetve Dr. Nagy András a PTE ÁOK docense köszöntötte a projektben résztvevő munkatársakat. A harmadik nap főszereplői a svéd Karolinska Institutet munkatársai voltak, akik értékes előadásokkal, valamint workshop jellegű feladatokkal készültek az anatómia oktatás és a pedagógiai módszerek vonatkozásában, valamint bemutatták az egyetemükön folyó hallgatói méréseket, melyek nagyon magas színvonalúak, komplexek, és példaértékűek számomra, mint kutatónak is. A negyedik napon a tréning sorozat zárásaként Dr. Nagy András foglalta össze a workshopok tapasztalatait, valamint megtörtént a projekt további feladatainak és időzítésének megbeszélése is.
A tanulmányút nagyon sokat adott nekem úgy szakmailag, mind emberileg, és fantasztikus volt megérezni, megélni azt az atmoszférát, amivel Cambridge rendelkezik, és egy ilyen magas színvonalú nemzetközi csapatban részt venni.
.
Sheffield Hallam University, 2019. május 20 – 24.
2019. májusában ötnapos Erasmus+ személyzeti mobilitáson vehettem részt a Sheffield Hallam University által szervezett Erasmus Staff Exchange Week keretében.
Az Internationalizing Student Support elnevezéső tréning fókuszában a hallgatói szolgáltatások minőségének fejlesztése állt, résztvevői többek között Spanyolországból, Németországból, Norvégiából, Hollandiából, Belgiumból és Franciaországból érkeztek. A hétfői nyitó napot a Campuson tett túrával kezdtük. Itt betekinthettünk a hallgatói önkormányzat feladatait kiszolgáló modern épületegyüttest is, ahol az adminisztrációt és támogató szolgálatokat kiszolgáló irodák mellett helyet kaptak tágas hallgatói közösségi terek, a hallgatói csoportok (színjátszókör, sportklub) igényeire szabott termek és hallgatói rendezvényeknek, báloknak is helyt adó szórakozó egységek is.
A délután az esemény adminisztratív résztvevői rövid prezentációval bemutatták a küldő intézményüket és annak nemzetközi profilját, főbb együttműködéseit és az oktatói/hallgatói nemzetközi mobilitásra vonatkozó adatokat.
A képzés a keddi napon az orientációs rendezvények, programok bemutatásával folytatódott. Az orientáció több napos rendezvény sorozatként tanulmányi és adminisztratív tudnivalók bemutatása mellett közösségi eseményekből, interkulturális tréningből és az egyetemi közösségi programok lehetőségeinek ismertetéséből is áll. A nap második felében meglátogattuk a kollégiumi épületeket, melyek viszonylag magas áruk miatt az albérleteknél kevésbé népszerűek a nemzetközi hallgatók körében.
Szerdán részletes információkat kaptunk az Egyetemen működő hallgatói mentorrendszerről. A rendszer önkéntes alapon működik és az idő előrehaladtával fokozatosan emeli a mentorokkal szembeni elvárásokat, hogy a nagyobb tapasztalattal rendelkező mentorok támogathassák az alacsonyabb évfolyamos mentortársaikat. A mentorálás lehetősége adott valamennyi első éves beiratkozó hallgató számára, ténylegesen havonta 2-3 alkalommal való konzultációt, kötetlen beszélgetést jelent a résztvevők számára.
Csütörtökön megismerhettük a hallgatói szolgáltatások sokoldalú rendszerét, többek között:
- a hallgatói well-beinget támogató programok, szolgáltatások, pszichológiai támogatás
- lelkészi szolgálat, imaszobák
- tanulást támogató csoport, korrepetálás és szakdolgozat írás támogatása
- diákhitel támogatás, pénzügyi tanácsadás
- hallgatói munkavállalás lehetősége, munkaközvetítő szolgáltatás
- bevándorlási adminisztrációval kapcsolatos tanácsadás
A hét záró napján a Peak District nemzeti parkba tettünk kirándulást, ahol Chatsworth Castle fényűző belső tereit és díszkertjét csodálhattuk meg, amit közös vacsora követett a résztvevőkkel.
A héten az aktív részvétellel zajló közös programok során számos fejlesztési lehetőséget és bevált intézményi gyakorlatot ismertem meg, melyek illeszkednek a Karunk rövid távú céljaihoz és elemei beépíthetőek a már működő orientációs programba és hallgatói közéleti aktivitások rendszerébe.
Coventry University, Coventry, Egyesült Királyság
2019. július 22-26.
Három évvel az első kiutazásom után megszületett az elhatározás bennem, hogy ismét jelentkezzek az Erasmus + személyzeti mobilitási programba. Ezúttal a brit Coventry University (CU) által szervezett International training and job shadowing for administration and support staff." Customer Service and how it enhances the student experience" elnevezésű rendezvényre jelentkeztem és nyertem el szerencsésen a támogatást részvételemhez, mely során 5 napot tölthettem el az intézménynél. Nagyon örültem, hogy megtaláltam ezt a lehetőséget a meghirdetett események között, hiszen a hallgatói ügyfélszolgálat munkatársaként a programban szereplő customer service training és workshop kifejezetten az én feladatkörömhöz illőnek ígérkezett.
Coventry egy kb. 300 000 fős város Birminghamtől 30 km-re keletre, mely igazi diákvárosként két egyetemnek is otthont ad. Az engem fogadó Coventry University ügyfélszolgálatos csapata most először szervezett Erasmus személyzeti mobilitáshoz kapcsolódó eseményt, azonban számomra egyáltalán nem volt érezhető, hogy nem rendelkeznek korábbi tapasztalatokkal ezen a téren. A programok átgondoltak voltak, láthatóan sok energiát fektettek abba, hogy az általuk képviselt szemléletmódot át tudják adni a résztvevőknek. Néhány döccenőt leszámítva (a szállásra, melyet szintén a szervezők biztosítottak, kicsit késve érkezett meg a szobák felszerelése) minden gördülékenyen ment. Rugalmasan és zökkenőmentesen kezelték a kiírt időbeosztástól való esetleges eltéréseket.
Egyik fő célkitűzésük volt, hogy ne csak a CU szemléletmódját ismerjük meg, hanem az Európa számos egyeteméről érkező kollégák tapasztalatot cserélhessenek, így a tréning részeként prezentációk keretében mindenki bemutathatta saját intézményét, munkakörét és a kihívásokat, melyekkel meg kell küzdenie a munkavégzés során. A hét egyik napján lehetőség volt a CU Londonba kihelyezett campusának megtekintésére is, ahol az ott dolgozó kollégák prezentációit hallgathattuk meg az egyes részlegek (ügyfélszolgálat, informatikai csoport, hallgatói önkormányzat stb.) működéséről. Talán egyetlen negatívumként említhető meg, hogy a londoni kollégák mintha kevésbé lettek volna felkészültek az előadások terén, melyek kissé monotonként hatottak.
Pozitív élményt nyújtott, hogy a tréningen kívül számos kulturális programot is szerveztek számunkra, így például megismerhettük egy városnéző túra keretében Coventry nevezetességeit, megtekinthettük a városi közlekedési múzeumot (Coventry Transport Museum), illetve az egyetem által fenntartott zöld területeket is, melyek kellemes környezetet biztosítanak az ott tanuló diákok számára (a környezettudatosságra és fenntarthatóságra a CU különösen nagy figyelmet fordít.). A londoni campus meglátogatását követően pedig a főváros néhány nevezetességének megtekintésére is maradt idő.
Tapasztalatok
A CU szemléletmódjára jellemző, hogy sokkal inkább szolgáltatásként tekintenek az oktatásra és minden hozzá kapcsolódó tevékenységre (hiszen a legtöbb hallgató tandíj fizetése ellenében veszi ezeket igénybe), így a legfontosabb számukra a hallgatók mint ügyfelek elégedettsége. A Student Service ezért nem az egyes intézetek vagy karok irányítása alá tartozik, hanem központosítottan működik, így tudják biztosítani, hogy minden kihelyezett ügyfélszolgálati egységben ugyanazon információkat kapják meg a hallgatók, valamint az ügyfélszolgálatos kollégák mindenhol ugyanolyan minőségű szolgáltatást tudjanak nyújtani. Alapelv, hogy a munkatársak mindig figyelemmel, tisztelettel forduljanak az érdeklődők felé és lehető legjobb megoldásra törekedjenek.
Működtetnek egy úgynevezett Student Engagement Centre-t is, amelynek feladata, hogy segítse a hallgatókat a tanulmányok során, amennyiben problémájuk akad. Ez az egység proaktívan működik, tehát nem csak a hallgatók fordulhatnak hozzájuk segítségért, hanem az itt dolgozó tanácsadó kollégák is kezdeményezhetik a kapcsolatfelvételt, és felajánlhatják segítségüket, ha úgy látják, hogy az adott hallgató nehézségekkel küszködik.
Ügyfélszolgálati workshop és tréning:
A workshop során interaktív beszélgetés, együtt gondolkodás során próbáltuk összegyűjteni, hogy milyen tulajdonságok és hozzáállás szükséges ahhoz, hogy valaki hatékony ügyfélszolgálati munkát tudjon végezni, illetve, hogy bizonyos helyzeteket milyen módon lehet lereagálni, hogy az ne hagyjon negatív nyomot a hallgatóban akkor sem, ha ügye estleg nem az általa remélt megoldással végződik.
Ezen kívül a tréning során közösen vagy kisebb csoportokra osztva különböző feladatokat, gyakorlatokat végeztünk, melyek a kiegyensúlyozottság, a team-munka és a megfelelő kommunikáció fontosságára világítottak rá. Néhány példa:
- Mindfulness session: A mindfulness tudatos vagy éber jelenlétet jelent, amikor a figyelmünket célzottan a jelen pillanatra és annak történéseire irányítjuk. A stresszcsökkentés egyik módszere, mely egyre elterjedtebb, gyakran cégeknél, iskolákban is alkalmazzák.
- Asszertivitás – tárgyalás: Feladat: külön, kisebb csoportokban dolgozva egy kitalált krimi történet alapján kellett a történetben szereplő tettes előkeríteni. Minden csoport az elfogáshoz szükséges információ más-más részletének volt a birtokában. A feladatot akkor lehetett a leggyorsabban és leghatékonyabban megoldani, ha a csoportok összedolgoztak. A közös cél érdekében fontos az együttműködés.
- SWOT analízis: Erősségeink, gyengeségeink, lehetőségeink és a veszélyek (negatív tényezők) feltérképezése.
- Az angol nyelv furcsaságai: A CU hallgatóinak több mint fele nemzetközi, így gyakran a különböző országokból érkezők eltérő nyelvhasználata is nehézségeket okozhat. Az angol nyelvnek számos variációja létezik, melyekben ugyanazok a szavak más jelentéssel bírhatnak. Ezzel kapcsolatban hallhattunk egy előadást és oszthattuk meg saját gondolatainkat, tapasztalatainkat a többiekkel.
Összegzés
Második Erasmus mobilitási programban való részvételem után is elmondhatom, hogy pozitív tapasztalatokkal jöttem haza. Úgy érzem, hogy a Coventry University-nél töltött idő és a kapott információk, valamint az élmény hozzá fog járulni a munkámhoz, és kitűzött céljaimat sikerült megvalósítani. Szeretném mindezeket kollégáimmal is megosztani, amint lehetőségem nyílik rá, és remélem, hogy a beszámolóm másokat is ösztönözni fog arra, hogy kihasználják a program adta lehetőségeket.
Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)
2018. április
Dr. Káplár Mátyás (BTK Pszichológia Intézet), Árvai Péter (Külügyi Igazgatóság)
Az Aberystwyth University-vel a PTE 2017-ben kötött Erasmus+ szerződést pszichológia tématerületen. A látogatásunk célja az volt, hogy ezt az új kapcsolatot feltérképezzük, megismerjük, és beindítsuk.
Aberystwyth az Egyesült Királyságon belül Walesben található, 25000 fős kisváros az Ír-tenger partján. Történelmi kereskedelmi, oktatási, kulturális központ és üdülőtelepülés. Megközelíteni Magyarországról kifejezetten egyszerű, ugyanis Budapestről hetente többször is lehet Birminghambe repülni, onnan pedig minden nap 4-5 alkalommal indul vonat Aberystwythbe. Ha pedig Birminghamben száll le az ember, érdemes ott is eltölteni egy-két napot: a múzeumok az Egyesült Királyságban ingyenesek, a tömegközlekedésre pedig olcsón lehet napijegyet venni.
Bár Nyugat-Európáról beszélünk, a tömegközlekedés állapotai hasonlóak a magyarországihoz. A vonatok ugyan pontosan, de nem tiszták, és a váratlan és sehol nem jelzett átszállások és vonatpótló buszok mindennaposak. Minden hányattatás ellenére nagyjából 3 óra alatt el lehet jutni Birminghamből Aberystwythbe, a táj közben pedig nagyon szép.
Aberyswtyth egy valóban festői kisváros, a tágabb környezetével együtt jónéhány hétre elegendő történelmi, kulturális és természeti látnivalót tartogat. Azért is érdemes a „vidéki” Nagy-Britanniát meglátogatni, mert az ember így a maga valójában, minden külső behatás nélkül csodálhatja meg a brit konyhaművészetet:
Mivel Wales-ben vagyunk, külön érdekesség, hogy nem csak angolul, de welshi nyelven is ki van írva minden:
Mivel a város 25000 lakójából 8000-en egyetemisták, a helyi közösség nagyon összetartó, kedves, és segítőkész.
Dr. Káplár Mátyás két előadást és két szemináriumot tartott a helyi pszichológus hallgatóknak, valamint a Pszichológia Tanszék munkatársainak. Mind a hallgatók, mind az oktatók nagy nyitottságot mutattak a feldolgozott témák iránt. Kiderült, hogy a brit pszichológus-képzés más tematika alapján épül fel, így számos olyan témát nem érintenek a tanulmányok során, ami nálunk a törzsanyag része. Ennek nyomán mind az oktatók, mind a hallgatók közül többen jelezték, hogy szívesen jönnének Pécsre, hogy betekintést nyerjenek a számukra kevésbé ismert területekbe.
Árvai Péter elsősorban a helyi külügyi adminisztratív személyzettel bonyolított le találkozókat. Ennek célja az volt, hogy egymás mobilitási tevékenységét megismerjük, ezzel könnyítve a leendő kiutazó hallgatók, oktatók és dolgozók ügymenetét. A megbeszélések során egyértelmű nyitottságot és kezdeményező készséget tapasztaltunk a partner részéről, felmerült az Erasmus+ kapcsolat további nagyléptékű bővítése (közös nyári egyetem, akár közös teljes diplomaprogram indítása, a beiskolázási tevékenységeink összehangolása).
Az utazás során semmilyen nyelvi akadályba nem ütköztünk, ugyanis mind a hallgatói, mind az oktatói/adminisztratív stáb multikulturális az egyetemen, így számukra természetes, hogy mindenki máshogy beszéli az angolt. Ennek megfelelően ezen a téren is a megértés és a segítőkészség dominált.
Végül az árakról: bár Nagy-Britannia érezhetően drágább hely, mint Magyarország, az Erasmus+ ösztöndíjunkból mindketten jól kijöttünk, annak ellenére, hogy rendszeresen éttermekben ettünk, és több belépődíjas programon is részt vettünk.
Szakmai beszámoló Erasmus+ mobilitási programban való részvételről
Mobilitás helyszíne: London
Fogadó intézmény: Middlesex University
Program megnevezése: Middlesex University’s 2nd combined Erasmus+ European and International Credit Mobility Staff Training Week: Erasmus+: Careers and
Mobilitás időtartama: 2016.11.28 - 12.02.
Felejthetetlen hetet töltöttem Londonban az Erasmus+ személyzeti mobilitás keretében.
A programon a Pécsi Tudományegyetem részéről velem együtt a KTK Tanulmányi Osztályának egyik dolgozója, a Külügyi Igazgatóság külügyi referense, is részt vett, így a munkahét nem csak külső, hanem belső kapcsolatépítést is jelentett!
A program során bejártuk az fogadó intézmény egységeit. Járunk a könyvtárban, az étteremben, a sportlétesítményekben. Egy hallgató kísért bennünket körbe, mesélt a mindennapi diákéletről és ez igazán személyessé tette a látogatást.
Számos előadáson és megbeszélésen vettünk részt. Számomra a legérdekesebb a szervezetfejlesztéssel kapcsolatos előadás és a hallgatói beszámoló volt.
A hét közepén a fogadó intézmény által szervezett nemzetközi vásáron képviseltük a Pécsi Tudományegyetemet, melyen 26 különböző oktatási intézmény képviseltette magát. A program részünkről kiemelkedően jól sikerült, számos hallgató látogatta meg a standunkat. Köszönet Németh Juditnak a PR anyagokért és prospektusokért!
A szervezők által összeállított munkaprogram igen sokrétű és tartalmas volt.
Köszönöm a lehetőséget a mobilitásban történő részvételre!
Kérdés esetén szívesen állok rendelkezésre.
Helyszín: Middlesex University – London, Egyesült Királyság
Időtartam: 2018. Május 21-25.
A londoni Middlesex University által szervezett nemzetközi staff week-en való részvétel a második Erasmus+ dolgozói mobilitással kapcsolatos élményem volt. Ezt egy hollandiai szakmai út előzte meg, az azonban teljesen más volt, már csak azért is, mert ott egyedül voltam, egy személyre szabott programot raktunk össze a fogadó intézménnyel.
Londonban 34-en voltunk jelen, összesen 17 különböző országból, amiről azt gondolom, már önmagában óriási élmény ennyi különböző kultúrával találkozni. Ezt a fokú diverzitást folyamatosan ki is használtuk a workshop-ok során.
Sűrű és érdekes programsorozatot állítottak össze a szervezők arra az 5 napra, amit együtt töltöttünk.
Rögtön a megérkezés után, (némi kávé és tea elfogyasztását követően) kezdetét vette a “köszöntések” sorozata, amit Dr Sophie Ball (Erasmus & exchanges manager) nyitott egy rövid ,,welcome speech”-csel. Felszólalt még az egyetem dékánhelyettese is (Prof. Tim Blackman), aki méltatta a nemzetköziség sokszínűségét, és gyakran emlegette az “intellectual toolkit”-et is. Felhívta a figyelmet arra is, hogy ezek a pluszok milyen nagy mértékben hozzájárulnak az ember problémamegoldó képességéhez, és ez olykor mekkora előnyt jelenthet a munkaerőpiacon is. Ezután Paul Kirk-től (nemzetközi előkészítő programok igazgatója) hallhattunk egy átfogó bemutatást az egyetemükről. A beszédek után csoportokra bontva egy-egy middlesex-i hallgató kíséretében megtekintettük magát a campus-t.
A második naptól kezdetét vette a résztvevők aktivizálása is. Különböző előadásokra épült fel a napunk, többek között: ,,A felsőoktatásban dolgozók nemzetközi mobilitásának jelentőségé”-ről ; ,,A dolgozói mobilitás juttatásai és kimenetelei”-ről ; valamint az ,,Interkultúrális kommunikáció”-ról hallgattunk különböző gondolatok, eszmefuttatásokat. Az előadók mindig törekedtek arra, hogy előadásuk interaktív legyen, szerették volna, ha ez egy kétoldalú kommunikáció, és mi is megosztjuk velük a gondolatainkat. Egyébként én is ilyenkor tudtam meg a legtöbbet arról, hogy más nemzetek más kultúrákban hogyan közelítenek egy adott kérdés vagy probléma felé. Többször kellett kisebb csapatokban dolgozni, megoldani egy-egy feladatot. Gondolataink megosztására, vagy akár egyszerű ismerkedésre jó alkalmakat biztosítottak az előadások közti szünetek is. A hosszú, munkával teli napot egy közös vacsora zárta egy, a Temze partján található fogadóban.
A következő napon a hallgatói mobilitás került előtérbe. Számos diák élményét és tapasztalatát meghallgathattuk a nemzetközi mobilitással kapcsolatban, egytől-egyig pozitívan értékelve azt. Itt a middlesex-i Erasmus+ koordinátorok is megosztották tapasztalataikat, így mindkét fél szemszögébe betekintést nyerhettünk. A délutánt egy hagyományos angol “cream tea”-vel zártuk. Személy szerint hatalmas pozitívumnak éltem meg, hogy mindig volt lehetőségünk egymással is értekezni, beszélgetni, megbeszélni a hallottakat, ezzel is folyamatosan elősegítve a networking-et / kapcsolatépítést. Nagyon sokakat érdekelt, hogy nálunk Magyarországon mit, hogyan csinálunk, mik a nehézségeink, mik azok a folyamatok, amikkel könnyebben boldogulunk. Ez az érdeklődés természetesen kölcsönös volt.
Csütörtökön alaposabban körbejárhattuk az egyetemet, bemutatták a különböző karokat / tanszékeket – média, művészetek, design studiók, biomedikai laborok, informatika – csodálattal néztük milyen modern és felszerelt minden egyes részleg ahol járunk. Ezen a napon lehetőség volt még megtekinteni a campus hallgatói által létrehozott művészeti kiállításokat, illetve egyéni meetingeken lehetett részt venni az egyetem munkatársaival.
Az utolsó napon háttérbe szorultak a szakmai dolgok, ugyanis egy rövid londoni városnézéssel zártuk a hetet. Itt sor került az utolsó névjegykártya-cserékre, köszönetet mondtuk a szíves vendéglátásért, valamint megkaptuk a névre szóló “okleveleket” a részvételért. Többen is megegyeztünk, hogy kapcsolatban maradunk, és megpróbáljuk minél jobban kiépíteni az egyetemeink közötti kapcsolatot is.
Mindenkinek nagyon jó szívvel ajánlom a (bármilyen) staff week-en való részvételt, ami különösen hasznos kapcsolatépítés céljából, miközben rengeteg új dolgot hall és tanul az ember másoktól.
Erasmus+ Staff Training Mobility, University of Birmingham, 2018 június 4 - 9
Az Erasmus+ személyzet mobilitás programjának keretében 2018. június 4-9 között öt napot töltöttem a University of Birmingham vendégeként, ahol a digitális technológiák (tanulást támogató rendszerek, távoktatási, lehetőségek, digitális kurzusok, stb.) alkalmazását tanulmányoztam a felsőoktatás terén. Választáson azért esett erre az angol intézményre, mert az egyetem arany fokozatot ért el az oktatás minősége terén az angol Felsőoktatási Minőségbiztosítási Ügynökség 2016/2017 évi felülvizsgálata során. A birminghami egyetem, saját meghatározása szerint, kutató-egyetem, ezért aztán kiemelt fontossággal bír az modern technikák alkalmazása. Az egyetem 2015-20 közötti stratégiájában kapott helyet a digitális technológiák használatának fejlesztése, melynek célja az, hogy az oktatás egyre nagyobb részében alkalmazzanak online illetve digitális eszközöket. Az egyetem hat hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy létrehoz egy virtuális intézetet, ’HEFI’ azaz „Higher Education Futures Institute” elnevezéssel.
Az új intézet három korábbi tevékenységkört von össze: továbbképzés, az oktatásfejlesztés és tanításmódszertan. Ennek, az egyelőre még virtuális, intézetnek minden karból három személy a tagja azon szakemberek közül, akik korábban is az egyetemi oktatók munkáját segítették a fenti területeken és a digitális technológiák oktatásban (és kutatásban) való alkalmazása terén. Ők hárman tartoznak az intézethez, rajtuk kívül azonban minden egyes karon dolgoznak még mások is hasonló munka- illetve szerepkörben (számuk karonként változó). A most már egy intézethez tartozó szakembereknek így aztán lehetőségük van arra, hogy összehangolják a különböző karok hasonló tevékenységeit, átvegyék egymástól a legjobb gyakorlatokat és kialakítsanak egy egységes tanulást támogató rendszert. A Birminghami egyetem a ’Canvas’ elnevezésű oktatást segítő online felületet használja, amelyért az egyetemnek fizetnie kell.
Prof. Ferenc Mueller, az orvosi kar kutatási igazgató-helyettese mutatja az általa használt online kurzusokat.
Az oktatók „digitális átállása”, azaz e technológiák mindennapi használatának megkezdése, természetesen nem megy zökkenőmentesen. Főleg az idősebb oktatók terén tapasztalható idegenkedés a modern technológiákkal szemben. Az átállást segítendő a HEFI az elmúlt félév során kidolgozott egy útmutatót, amely lépésről-lépésre mutatja be azt, hogy miként lehet felépíteni egy online kurzust, illetve hogy miként lehet ezeket az online eszközöket a leghatékonyabb módon bevonni az oktatásba.
Az egyetem digitális stratégiája szerint minden tanított kurzusnak online is meg kell jelennie. Ez kötelező minden oktatóra nézve. Az egyéni projekt-munkákat itt kell beadniuk a diákoknak, de a rendszer az értékelésben is egyre nagyobb szerepet kap.
Az oktatókat ezen felül arra is bíztatják, hogy vegyék fel előadásaikat. A Canvas rendszerébe be van építve egy olyan opció, amely lehetővé teszi, hogy az előadás hangja és maga a vetített prezentáció is egy időben kerüljön rögzítésre, hogy ezt azután a diákok bármikor vissza tudják hallgatni-nézni. A diákok munkájának értékeléséhez is a Canvas rendszerét használják kiegészítve azt egyéb más programokkal, melyek segítségével képesek például megállapítani egy írott szöveg eredetiségét (’Turnitin’ - plágium-ellenőrzés), és bebiztosíthatják azt, hogy az online vizsga során a diákok nem férhetnek hozzá egyéb online tartalmakhoz (https://www.respondus.com).
Mr. Matt Turner, a természettudományi kar oktatási szakértője beszél a HEFI szerepéről az egyetemen.
A HEFI az oktatók képzése mellett a szemeszterek elején a diákok részére is képzéseket nyújt az online eszközök alkalmazásához. A kutatások azt mutatják, hogy bár, hogy a most tanuló diákok már a digitális generáció részét képezik, mégsem rendelkeznek teljes körűen azzal a tudással, ami az online tanuláshoz kell.
Mindezek mellett a HEFI tevékenységi körébe tartozik a digitális eszközök oktatás terén való alkalmazásának kutatása is. Az intézet saját felületén blogot is működtet (Big Conversation néven) annak érdekében, hogy az e témában megjelenő legfrissebb információk a lehető legszélesebb körhöz eljuthassanak.
A hét során betekintést kaptam a fent említett intézet munkájába, illetve megismertem a Canvas program működését az általa nyújtott lehetőségeket.
Mivel az digitális eszközök alkalmazása terén egyetemünkön még csak a kezdeti lépéseket tette meg, az ott eltöltött hét nagyon hasznos volt.