Munkatársak beszámolói az Izlandon töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

University of Iceland (Izland, 2018. június)

 

Az Erasmus+ dolgozói mobilitás keretein belül pályázatot nyertem el, hogy az ízlandi Northern Light Confucius Institute-ot meglátogathassam a University of Iceland berkein belül. Utazásom célja az volt, hogy tanulmányozzam az ottani Konfuciusz Intézet működését, felépítését, oktatásszervezését, kulturális tevékenységét. Továbbá azt, hogy hogyan integrálják a kínai kollégákat az izlandi akadémiai közegbe, hisz jómagam is ezzel foglalkozom a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar Hagyományos Kínai Orvoslás Konfuciusz Intézetének munkatársaként.

2018. június 11-15 között tartózkodtam Reykjavíkban, Izland fővárosában, mely város sok tekintetben összehasonlítható Péccsel. 170 ezer fő a lakossága, amely az izlandi, 350 ezres lakosságszámnak felét teszi ki. Klasszikus egyetemváros, továbbá internacionális hangulata nagyon nyitott gondolkodású emberek megismerésére teremtett lehetőséget.

A staff weeken részese lehettem az izlandi egyetem Youth Program-jának, amely azt jelentette, hogy a hét során az Egyetem 57 szakiránya bemutatkozó órákat, foglalkozásokat kínált 8-16 éves korú gyerekek számára, népszerűsítve ezzel az egyetem különböző karait, intézeteit és a gyermekek számára a jövőbeni lehetőségeket. A Northern Light Confucius Institute az izlandi egyetem Kínai Intézetébe van beépülve, tehát az Intézet tanáraival együttműködve funkcionál az Egyetemen belül. Így a Konfuciusz Intézet is bemutatkozott a teljes országból érkező általános iskolás korú gyermekek számára (Izlandon 6-16 éves korig járnak általános iskolába, aztán 17-20-ig középiskolába, így 20-21 éves korban kezdik csak el az egyetemet/főiskolát).

A gyerek órákon izlandi tanárnő, Anna Porgerdor Björnsdóttir tanította a kínai nyelvet, aki korábban az Egyetem Kínai Intézetében tanult, aztán ösztöndíjjal tanult tovább Kínában. A Konfuciusz Intézetükben az általános iskolások számára kizárólag izlandi tanár, izlandi nyelven oktatja a kínai nyelvet. A Konfuciusz Intézet kínai tanárai a Kínai Intézetben tartanak kurzusokat egyetemi hallgatók részére. A Konfuciusz Intézet izlandi igazgatója, Magnús Björnsson szintén egyetemi tanára az Egyetem Kínai Intézetének, ahol kínai közgazdaságtant oktat, egyébiránt felsőfokon beszél kínaiul.

Az öt nap során minden nap volt szerencsém betekintést nyerni különböző kínai órákba, ahol azt tapasztaltam, hogy egyértelműen hatékonyabb a diákok anyanyelvén oktatni a kínai nyelvet. Másfelől teljesen más kérdés egy Kínai Intézet részeként funnkcionálni egy Konfuciusz Intézetben.

Magnús Björnssonnal, az izlandi igazgatóval 2 alkalommal is folytattam hosszabb diskurzust Intézeteink közötti hasonlóságokról, különbségekről. Náluk 2007 óta van Konfuciusz Intézet, de végig Magnús Björnsson volt az izlandi igazgató.A kínai igazgatók, illetve tanárok ugyanúgy váltják egymást 2 vagy 1 évente, mint nálunk, mely által hasonló nehézségekkel küzdenek, mint mi, annak tekintetében, hogy gyakran a zérópontról kezdik a munkát, mind az Intézeti funkció, mind az integráció tükrében. Tekintve a városaink, illetve az egyetemeink közötti számtalan hasonlóságot, mint méret, hallgatószám, így számukra sem könnyű a folyamatos hallgatószám növelés, a lakosságszám korlátai végett. Tárgyalásunk konklúziójaként megfogalmazódott bennünk, hogy célszerű a Konfuciusz Intézeteket befogadó intézményeknek felépíteni egy saját struktúrát, működési elvekkel, amelybe betudnak kapcsolódni a kínai kollégák a kínai nyelv és kultúra terjesztő programjukkal.

Büszkén soroltam fel Intézetünk kultrúrális rendezvényeinek sorát, amely nagy szimpátiát keltett az izlandiakban, akik éves szinten tartanak egy tavaszi fesztivált, illetve egy CI Day-t. Az izlandi magas árak miatt sokkal nehézkesebb a szervezés a Hanban által nyújtott költségvetésből, mint nálunk.

(Megtudtam, hogy Izlandon teljesen ingyenes a felsőoktatás, akár külföldi hallgatók számára is, viszont a lakhatási költségek extrém magasak.)

A nagyon vendégszerető és az újat megismerni nyitott igazgató, illetve ízlandi kollégák nyitottan álltak a kooperáció iránti kérdéseim elébe. Az izlandi igazgató javasolta, hogy esetlegesen további Erasmus keretből szervezzünk Intézetek közötti kerekasztalbeszélgetést, tudományos workshopot, vagy akár interkulturális rendezvényeket.