EDUC partneregyetemek

Masaryk University, Brno, Csehország

2022. június 6-10.

A szakmai tréning fő témái a nemzetköziesítés, valamint az ahhoz kapcsolódó adminisztratív, marketing és projekt menedzsment feladatok/lehetőségek voltak. A programot már a tréning hivatalos kiírásakor vonzónak és érdekesnek találtam, mert szinte minden része szervesen kapcsolódik a PTE-n végzett munkámhoz. A tréning során délelőttönként előadásokra került sor az alábbi témákban:

• a Masaryk University nemzetközi kapcsolatai

• a nemzetköziesítés egyetemen belüli jellemzői

• sajátos nevelési igényű hallgatók

• idegennyelvi központ, annak felépítése és munkája

• nemzetközi projektek menedzsmentje

• pályázati munkaterv és adminisztráció

• mobilitási menedzsment és adminisztráció Délutánonként workshopok voltak:

• projekt menedzsment

• sajátos nevelési igényű hallgatók (Teiresiás), inkluzív oktatás

• nemzetközi marketing

• hallgatói mobilitás

• nemzetközi irodák munkája és szolgáltatásai

A záró napon kerekasztal beszélgetésre és diszkusszióra is sor került, amely számomra különösen érdekes volt, mert az egyes témák felvetésénél minden partneregyetem/kolléga megosztotta a saját tapasztalatait. Tekintve, hogy nem csak európai, hanem távolabbi és tengeren túli résztvevők is voltak, a különböző jó gyakorlati példák, megoldások, és tapasztalatok rendkívül színessé tették a szakmai beszélgetéseket. Fő témák:

• kiutazó hallgatók utazásának ügyintézése

• digitalizáció

• safety&security

• nemzetközi irodák működése, koordinátorok munkája

A program számomra leginkább meghatározó részei:

• Workshop a sajátos nevelési igényű hallgatók – Teiresiás központ működéséről. A központ szakmai, anyagi és stratégiai felkészültsége példaszerű, a hallgatók minden szinten maximális segítséget kapnak tanulmányuk, utazásaik/mobilitásaik, és beilleszkedésük terén egyaránt. A központ 45 állandó, teljes munkaidős kollégával, és kb. 100 külsős, szerződéses szakemberrel/segítővel dolgozik. Célcsoportjaik a már beiratokozitt hallgatók; jelentkezők; oktatók; nem oktatói dolgozók.

• Kerekasztal beszélgetés safety&security témában – ez különösen a Covid-19 viszonylatában volt érdekes és tanulságos, ahogy a mindennapi, hirtelen döntéseket igénylő szükséges intézkedések a kulturális jellegzetességek fényében történtek hivatalos, egyetemi szinten is. Nagyon hasznos és érdekes tréning volt, az ott tapasztaltakat mindennapi munkám során marketing, nemzetközi partnerkapcsolatok erősítése és projekt menedzsment témákban kiemelkedően tudom hasznosítani. Köszönöm a részvételi lehetőséget!


Masaryk University, Brno, Csehország

2021. 07.19-23.

Csehországban angolt tanulni? Valóban fura ötletnek tűnik. Másrészt pedig azért abban biztosan lehet bízni, hogy a tanárok angoltanárok, a résztvevők pedig úgyis Európa több pontjáról érkeznek, és egy londoni tanteremben pont olyan akcentussal beszélnek, mint Brno-ban. Let’s go!

Egy hetes intenzív angol kurzuson vettem részt 2021. 07. 19-23 között a brno-i Masaryk Egyetem Nyelvi központjának szervezésében. A „padtársaim” az EDUC - egyetemek kollégái voltak, Potsdamból, Nanterre-ből, Cagliari-ból és persze Pécsről. A járványügyi intézkedések miatt a kiscsoportos tanfolyam valóban kiscsoportos lett, néhányan nem tudtak eljönni, úgyhogy összesen nyolcan vettünk részt a programban. A szervezők igazán kitettek magukért, a kötelező penzumon kívül annyi extra programot szerveztek, hogy egy pillanatig nem kellett azon gondolkodni, mit is csináljunk. Mert persze ezek a programok opcionálisak voltak, ugyanakkor annyira jók, hogy kár lett volna kihagyni őket. A nyelvtanulási technikákra, kreatív és kritikai gondolkodásra szánt tanórákat követően így kaptunk egy kis ízelítőt Brno történelméből, kultúrájából, ízeiből.

A legfontosabb talán egy ilyen hét sikerességéhez a csoport összetétele. Egy lottósorsolás véletlenszerűsége szerint vagy szerencsénk van, és működik a csoport vagy nem. Mondhatom, hogy megütöttem a főnyereményt, a csoport kémiája működött, mindenki motivált, nyitott és érdeklődő volt, a kötelező, sőt még az opcionális programokon felül is sok időt töltöttünk együtt. Ami különösen hasznos volt például akkor, amikor jól jött a segítség egy fél, káposztán sült kacsa elfogyasztásában.

Minden szempontból hasznos volt ez a hét, adott egy lökést a nyelvi skillek-nek is, a COVID-os bezártság után talán mégis a legnagyobb hozzáadott értéke a társas együttlétnek volt. Az meg, hogy mindez angolul zajlott, csak hab a tortán


Masaryk University, Brno, Csehország

ERASMUS+, EDUC Intensive english course,

2021. július 19-23.

A Brno-i Masaryk Egyetem intenzív nyelvi kurzusán vettem részt 2021 július 19-e és 23-a közt. A jelentkezésem után a fogadó Egyetemmel gördülékeny volt a kommunikáció. Minden tekintetben nagyon segítőkészek voltak. Több árkategóriában javasoltak szállásokat és az utazási lehetőségeket is részletesen leírták. Az egy hetes intenzív kurzus végig nagyon kedves és vendégszerető hangulatban telt el. Két alkalommal megvendégeltek minket és több magas színvonalú, helyi jellegzetességekre fókuszáló kulturális programot is szerveztek a csoportok számára.

Én a középfokú csoport tagjaként vettem részt a kurzuson. A nyolc főből álló csoport összetétele nemzetközi volt, ami tovább színesítette és a gyakorlatban is hasznossá tette az angol nyelvű kommunikációt. A kurzusok a nyelvtanulás egy-egy speciális területére fókuszáltak, de a legnagyobb hangsúly a kommunikációra helyezték. A kurzusokat négy oktató tartotta felvált, ami igazán változatossá és sokoldalúvá tette az előadásokat. Minden előadás jól felépített és interaktív volt. A feladatokkal mindig kommunikáció alapúak voltak, ami nagy aktivitást igényelt a csoporttól. Számomra nagyon hasznos volt, mert a mellet, hogy sokat tanultam sikerült egy sokkal tisztább képet kapnom az angol nyelvtudásomról és a fejlesztendő területekről. A későbbi nyelvtanuláshoz több lehetőséget is bemutattak, amelyekkel a jövőben önállóan is fejleszthetem nyelvtudásomat.

Mind a nyelvi kurzus mind pedig a lehetőség, hogy megismerjem Brno-t, nagy élmény volt számomra. Ez a program nyelvtanulás és kulturális ismeretszerzés szempontjából is kiváló lehetőség volt. Ez úton is köszönöm, hogy részt vehettem benne.


Masaryk University, Brno

2021.07.26-2021.07.27.

Első alkalommal vettem részt az Erasmus+ személyzeti mobilitási programban és először nyílt lehetőségem személyesen találkozni a csehországi partneregyetemünk munkatársaival. A mobilitás központi témája a nyári egyetemek működéséről egy kölcsönös tapasztalatcsere, illetve a nyári programok szervezése és azok lebonyolítása volt. Nagyon fontosnak tartom, hogy a nemzetköziesítés és a nyári egyetemek sikerességének megtartásához, hatékonyabb működéséhez és folyamatos fejlesztéséhez megismerjük, tanuljunk és személyesen tapasztaljunk a partnerektől.

A mobilitás mindkét napja bővelkedett szakmai programokkal, amiért hálás vagyok a brno-i nemzetköziesítésért felelős csapatának. Az első nap egy átfogó tájékoztatásban volt részem az egyetemről és nemzetköziesítési központ működéséről és főbb feladatköreiről. Érdekes volt számomra, hogy ugyan a rektor ellenőrzése mellett, de önálló szervezeti egységként működnek. Ezután a részemről kevésbé ismert double és joint degree témakörét tartott prezentáción vettem részt, amely végén kötetlen beszélgetésre is lehetőséget kaptam. Amit ebből kiemelnék az az, hogy a nemzetközi központ létrehozott egy olyan útmutatót és ütemtervet, amely a kari munkatársak munkáját könnyíti meg. Ezek az anyagok elérhetőek a Masaryk Egyetem honlapján, cseh és angol nyelven is és összefoglalja a partnerekkel való együttműködéshez szükséges adminisztrációs és operatív tevékenységeket. Ezt követően a grafikus és design elemekért felelős kollégával találkoztam, aki megmutatta azokat a munkákat, amin jelenleg is dolgozik.

A nap végén és a második napon a nyári egyetemekért felelős partnerekkel értekeztünk. Rengeteg hasznos információra tettem szert a programok szervezésével, feladatmegosztással, és a felmerülő nehézségekkel kapcsolatban. Hasonlóan a PTE nyári egyetemeihez, online formában is szerveznek programokat és pilot jelleggel hibrid oktatást is terveznek megvalósítani, ugyanakkor a partner elmondása szerint ez jócskán elvesz a klasszikus nyári egyetem fogalmából és az az által nyújtott élményből. Ugyanakkor az időzónákból adódó problémák kiküszöbölésére egy kiváló alternatíva lehet. Emellett a hallgatóknak lehetőségük van több párhuzamosan futó programokban részt venni, sőt gyakran kínálnak úgy egy jelenléti programot, hogy az bizonyos online nyári egyetemekkel (kedvezőbb részvételi díjért) együtt végezhető el. Számomra a beszélgetések legérdekesebb része a nyári szakmai gyakorlati programok voltak. Jelenleg két Internship Program zajlik, a CzechMates Internship és Research Lab Internship. Az előbbin résztvevő hallgatókkal és a nyári egyetem egyik koordinátora vezetésével végigjártuk Brno belvárosát, míg az utóbbin a hallgatók 2 hónapos kutatómunkájának eredményeit hallgathattuk meg egy-egy előadás formájában. Előre meghirdetett témákra jelentkezhetnek a hallgatók (a program díja tükrözi, hogy USA és Kanada a fő célcsoport), két hónapot töltenek Brno-ban. A kutatáshoz minden szükséges infrastruktúra adott és egy szakoktató felügyelete alatt (folyamatos konzultációkkal) a gyakorlati tevékenységek alapján elkészítik a kutatást összegző dolgozatot. A program során hétközben közösségi programokon vesznek részt a hallgatók, hétvégén pedig Közép-Európát ismerhetik meg két-három napos kirándulások keretében. Szintén hasonlóan Pécshez, egyik legnagyobb nehézségként az elhelyezkedést említették, illetve azt, hogy a főváros, Prága jellegből adódó komparatív előnyével nehezen tudnak versenyezni, annak ellenére, hogy szélesebb tématerületen, kedvezőbb árért kínálnak programokat.

A második nap folyamán továbbá megismerhettem az újonnan épült kampuszt, ahol egy orvosi szimulációs központot is átadták a közelmúltban. Érdekesség volt számomra, hogy a legtöbb épület, amelyben jártunk rendkívül modern és felszerelt volt, ahol szinte mindenhol cseh és angol nyelven is egyaránt tájékoztató feliratokkal, címkékkel voltak ellátva az egyes egységek.

Összességében számos tapasztalattal gazdagodtam és a pandémiás időszakot követően különösen nagy motivációt jelentett számomra ez az utazás. Köszönöm a lehetőséget a mobilitásban való részvételhez!


Masaryk University, Brno

EMI Summer School

2021. július 19-23.

2021. nyarán, a Covid járvány visszaszorulását követően, lehetőségem volt részt venni a csehországi Masaryk University egyhetes oktatói továbbképzésén, amely ezúttal Academic Skillsin English Mediated Instruction (EMI) néven futott a Masaryk University Language Center (https://www.cjv.muni.cz/) gondozásában. A program számos középeurópai ország oktatóinak részvételével zajlott és sokféle kitűzött célja volt, melyek közül a legfontosabbak: az oktatók tanításmódszertani fejlesztése, az interkulturális eszme- és tapasztalatcsere, az angol nyelv gyakorlása és szakszerű alkalmazásának továbbfejlesztése. Szakmai szempontból fontosnak tartom felsorolni a szervezők stratégiáit, amelyek a programot eredményessé tették és a PTE hasznára válhatnak egy hasonló tréning szervezésekor:

1. Alacsony létszámú (10-12 fő), de különböző nemzetiségű résztvevőkből álló csoportok— A csoportokat úgy hozták létre, hogy az EDUC hálózat partneregyetemeiről (Csehország, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország) térítésmentesen, de korlátozott számban hívtak meg oktatókat. Ez a formátum részben a Covid-utáni biztonsági előírások szempontjából volt lényeges, részben pedig érdekes szakmai mozaikot eredményezett, melynek keretében minden oktató aktívan részt tudott venni a foglalkozásokban, beszélgetésekben, prezentációs feladatokban, mikrotanításban.

2. Két párhuzamos csoport, közös kapcsolatépítő és kulturális programokkal—Míg a két csoport teljesen különböző szakmai foglalkozásokon vett részt (egyik a tanításmódszertani EMI program, a másik egy intenzív angol nyelvtanulási program), a kulturális és szabadidős programokat (városnézés, természetjárás, vacsora, stb.) összevonva tartották, így lehetőség adódott a szélesebb kapcsolati háló kiépítésére.

3. Kényelmes, de szakmailag intenzív órarend—Az egyhetes program keretében minden nap (hétfő-péntek) három 90 perces foglalkozáson lehetett részt venni, a napi első foglalkozás után rövid kávészünettel, a második után hosszú ebédszünettel, a harmadik után különböző kulturális és szabadidős programokkal. A szervezők ezúton garantálták, hogy a lehető legtöbb időt töltsük hasznosan, valamint a csehországi és egyéb külföldi kollégákkal való ismerkedéssel.

4. Széleskörű oktatói gárda és tematikus kínálat—A program egyik alapvető szervezési elve volt az, hogy a résztvevők különböző oktatási stílusokkal, módszerekkel és szakmai területekkel találkozzanak. Ennek érdekében különböző gyakorlat- és beszélgetéscentrikus foglalkozásokat építettek bele a programba, melyeket a legkülönfélébb kulturális hátterű oktatók vezettek (köztük cseh, ausztrál, délafrikai, és francia kollégák) többnyire strukturált, de mindenképp érdekes módon. Külön kiemelendő, hogy az újszerű oktatási technológiákat kihasználva néhány online (Zoom) foglalkozás is bekerült a programba annak érdekében, hogy az EDUC hálózat szakoktatói tehessék még hatékonyabbá a tréninget (pl. franciaországi szakértők foglalkozásai a narratív, vizuális és beszédtechnikai eszközök témájában). 

5. Hatékony és állandó kommunikáció a résztvevőkkel a tréning előtt, közben és után—A szervezők külön kommunikációs/kapcsolattartó személyzetet alkalmaztak, akik folyamatosan a résztvevők rendelkezésére álltak annak érdekében, hogy az adminisztratív feladatok, a kulturális és szabadidős foglalkozások, a feedback-el és a programdokumentációval kapcsolatos feladatok, valamint az egyéb résztvevői igények gördülékenyen oldódjanak meg.

Mindezek tükrében a program szakmai és kapcsolatépítési szempontból is eredményes, jó befektetésnek bizonyult. A részvétel mellett lehetőség nyílt arra, hogy az EDUC hálózat oktatóival további hasonló tréningek szervezését készítsük elő, amelyekben a PTE oktatóival és hivatali dolgozóival együtt szívesen fogok közreműködni


Rennes School of Business - Franciaország

2022. 06.20-24.

2022. június 20- 24 között egy hetet töltöttem a Rennes School of Business által szervezett egy hetes Erasmus Staff week-en. Az egyetem nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó csapata most előszőr szervezett Erasmus Staff week-et. A programra előválogatás során 32 fő került meghívásra, eltérő intézményekből és országokból, az hogy egy intézményből csak egy résztvevő érkezhet a szervezők alapvető kitétele volt. A résztvevők Európán kívüli területekről - Ázsia és Kanada is érkeztek. A program tartalma felépítése kifejezetten a nemzetközi kapcsolatokra, nemzetközi toborzási mechanizmusokra fókuszált. Kiválóan felépített és megtervezett, szakmai szempontból kiemelkedően hasznos hét volt. Az előadások, workshopok, tréningek és intézetlátogatások mellett számos szabadidős programon is részt vehettünk. Az egyetem magánegyetem, idén ünnepli 30 éves fennállását. Az egyetemen 22.000 fő hallgató tanul, s a hallgatók 95%-a, a világ különböző országaiból érkezik. Rennes maga egy egyetem város, melyben évközben 60.000 hallgató lakik, a helyiek mellett. A nyitó előadást az egyetem rektora tartotta számunkra, meglepő volt a közvetlensége és nyitottsága. Az egy hetes program számos szakmai részén Ő maga is részt vett. A program természetesen ismerkedéssel, játékos feladatokkal kezdődött, illetve minden nemzet elhozta a saját finomságait, melyet megosztottunk egymással. A kulturális különbségek egyetemi szintű kezeléséről, a hallgatók érzékenyítéséről tartott oktatói előadás kiemelkedő volt. Az első nap záróeseményen Rennes egyik kiváló éttermében egy közös vacsora volt. A szakmai tréningek és workshopok során csoportokban dolgoztunk, irányított kérdések, feladatok mentén, mely alkalmával lehetőség volt más egyetemek gyakorlatait is megismerni, a jó ötleteket összegyűjteni. E mellett megismerhettük az intézmény nemzetközi stratégiáját, a jövőre vonatkozó célkitűzéseit, és a megvalósításon dolgozó szervezeti egységek rendszerét, feladatait, munkafolyamatait. Ezt követően a régió felelősökkel, a toborzási és marketing vezetőkkel is megbeszéléseket folytatni. Networking szempontjából ez az esemény kiemelkedően hatékony volt. A sok szakmai program mellett a szervezők egy napot a környék nevezetességeinek megismertetésére szántak, melynek keretében ellátogattunk Saint- Maloba és Mount – Saint Michelt is megnézhettük. Szerencsénkre az ott-tartózkodásunk hete alatt a város egy neves eseménye is megrendezésre került – la Féte de la musique -, mely által kicsit betekinthettünk a helyiek életébe is. A szervezők a programkezdetekor létrehoztak egy Teams csoportot, melyen keresztül tudtunk és tudunk kommunikálni egymással, ezen felül igen hatékonyan használták a LinkedIn-t a szakmai kapcsolatok építésére. Számos Staff week-en volt szerencsém már részt venni, de ez az egyik legjobban szervezett és megfelelő szakmai tartalommal megtöltött esemény volt.


Potsdam Steering Committee és Pedagogical Engineers’ Meeting - Németország

2023.10.09-10.

2023.10.09-én és 10-én Potsdamban részt vettünk az EDUC Európai Egyetemi Szövetség erősítése érdekében megrendezett Steering Committe-n. A két napos meeting többek között magába foglalt egy meghívott előadó által lebonyolított workshopot, ahol a cultural diversity téma került fókuszba, ezen belül is a kommunikáció. Változatos feladatokon kellett együtt dolgoznunk és felfedeznünk, hogy nemzetiségünkből adódóan mennyire különbözik a kommunikációnk, a feladatmegoldásunk, illetve az egy-egy való feladathoz való hozzáállásunk. Ezen kívül a SWOT analízisen keresztül egyetemenként összefoglaltuk az EDUC erőségeit, gyengepontjait, lehetőségeit és az olyan tényezőket, amik veszélyeztethetik a Szövetséget. Ezek után minden partneregyetem bemutatta a saját megoldásait és kialakult egy diskurzus.

A közös szövetségépítés után megkezdődött a Steering Committee Meeting, mellyel párhuzamosan zajlott a Pedagogical Engineers csapat meetingje is, melynek én is a tagja vagyok. A csapat olyan fejlesztéseken dolgozik, melyek segítik az oktatókat a digitalizáció és az e-learning útján, méghozzá olyan eszközökön keresztül, mint a Moodle és a Teacher’s Journey. Mindkét felület arra hivatott, hogy az oktatók más egyetemi partnerrel közös kurzusfejlesztésbe kezdjenek, majd ezeket a kurzusokat a Szövetségben résztvevő egyetemek hallgatói előtt megnyissák.  A meetingen többek között az előbb már említett felületről és annak tökéletesítéséről alakult ki brainstorming. Ezen felül érintettük egy másik fontos témát, a Teaching Academy-t, ami többnyire az oktatók támogatására hivatott különböző workshopok és kurzusokon keresztül.


University of Cagliari - Olaszország

2022.06.07-10.

2022.06.07-10. között utaztam, Erasmus+ Staff Mobility keretében Cagliari-ba. A mobilitás keretében a Cagliari Egyetemet látogattam meg, amely jelenleg kiemelten fontos partnerünk, hiszen az EDUC Alliance-ben is a PTE-vel egy csoportban található. Ennek ellenére jelenleg sajnos csak egy kapcsolatunk van vele, az olasz tanszéken keresztül, így látogatásom egyik fontos célja volt ezen kapcsolat bővítési lehetőségeinek megbeszélése.

Elsőként az egyetem Bölcsészettudományi Karának Erasmus koordinátorával találkoztam, Ciro Francioso-val, akivel nagyon jó kapcsolatot alakítottam ki. Tőle megtudtam, hogy a Cagliari Egyetemre évente közel 500 külföldi hallgató érkezik valamilyen cserekapcsolattal, ami rendkívül meglepő volt számomra, hiszen Cagliari egy nem sokkal nagyobb város, mint Pécs. A napsütötte dél-olasz városka azonban nagyon népszerű úti cél minden nemzetiség számára, az egyetem pedig rengeteg különböző képzést ajánl, nem csak olasz nyelven. Ciro Fransisco kérésemre elküldte nekem emailben az egyetem által, az előző tanévben kínált összes angol nyelvű kurzust, amelyek közül számos a PTE számára is érdekes lehet. Ezek közül a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar számára legfontosabbak az Anglisztika, valamint a Politológia képzések kurzuskínálata, itt ugyanis elegendő kurzus van angolul ahhoz, hogy akár mind az őszi, mind a tavaszi félévre kiküldhessünk Erasmus tanulmányi ösztöndíjjal hallgatókat. Az utazásom során gyűjtött tapasztalatok alapján az új kapcsolatok kialakítása folyamatban van. Erre az olasz felet is rendkívül nyitottnak éreztem, az egyetem dolgozói nagyon pozitívan nyilatkoztak, amikor javasoltam, hogy esetleg újabb területeken is köthetnénk megállapodást a jövőben, és nagyon szívesen látnának több magyar diákot az egyetemükön. A magyar hallgatók így tudnának angol nyelven tanulni, ugyanakkor a Cagliari Egyetem olasz nyelvtanulási lehetőséget is biztosít minden ott tanuló külföldi diáknak, akár kezdő szinttől is, így egy újabb nyelv megtanulására is alkalmuk nyílna. 

Az utazás második napján az ISMOKA irodába látogattam el. Ez az International Students Mobility Office rövidítése – ez az az iroda, ahol minden külföldről érkező diák, oktató és dolgozó megfordul, itt írják alá a hivatalos dokumentumokat, és ebben az irodában kell jelezni a diákoknak, ha megérkeztek a mobilitásukra. Ugyanakkor ők szervezik a már említett olasz nyelvkurzusokat is, így erre is náluk lehet jelentkezni. Az iroda vezetője Alessandra Carucci rektorhelyettes asszony, aki egy rendkívül kedves és segítőkész hölgy, és szintén nyitott minden új külföldi kapcsolatra. Érdekesség, hogy az irodában dolgozik egy magyar hölgy is, akivel sajnos ottlétem alatt nem találkoztam, mert éppen szabadságon volt, de a kapcsolatok bővítésekor vele is érdemes lehet levelezni, illetve ez a magyar kiutazók számára is plusz pont lehet, hiszen így a mobilitás alatt akár az anyanyelvükön is intézhetik a dokumentációval kapcsolatos teendőket.

Az irodában tett látogatásom során két hölggyel beszélgettem, akik annak a konferenciának a szervezésén dolgoztak, amelyen én is részt vettem. Egyikük azt is említette, hogy a tavalyi évben éppen Erasmus+ Staff Mobility keretében járt Pécsen, de a jövőben is szívesen meglátogatnák városunkat, illetve szívesen látnak más dolgozókat is, akár EDUC események, akár Staff Mobility keretében. Szintén jó kapcsolatokat építettem ki az egyetem egyik oktatójával, aki a történettudományi tanszék vezetőjeként az általam meglátogatott konferenciát szervezte. 

Összességében mind a saját magam, mind az intézmény szempontjából rendkívül hasznosnak ítélem meg a mobilitást és bízom benne, hogy az általam végzett munka eredményeként hamarosan újabb kapcsolatok épülnek ki a két EDUC partner között, így pedig még több magyar hallgató utazhat ki ebbe a csodálatos városba, illetve mi is tudunk több olasz hallgatót fogadni Szardíniáról.

cagl.jpg