Személyzeti munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjról

LanguageUK, Canterbury, Nagy-Britannia

2023.04.24. - 2023.04.28.

2023 áprilisának végén négy könyvtáros kollégámmal egyetemben egy Erasmus-pályázat keretei között megvalósított nyelvi képzésen vehettem részt a festői Canterbury városában.

esikk.jpg

A LanguageUK nyelviskola által szervezett oktatás 5 napos volt, délelőtti órákkal, délután pedig vagy szintén általuk szervezett közösségi programokkal, vagy saját időtöltéssel.

Az előzetes szervezés nagyon könnyedén ment, a nyelviskola nagyon rugalmas és gyors is volt az ügyek intézését illetően, valószínűleg a magyar „szálnak”, az ott dolgozó Csilinek is köszönhetően. Ám mindenki más, akivel rövid ott létem alatt találkoztam, rendkívül segítőkész és kedves volt.

Egy, még a jelentkezéskori szintfelmérőt követően más-más, a felkészültségünknek megfelelő csoportokba osztottak be minket, én egy kollégámmal és hat másik tanonccal kerültem az upper intermediate csoportba, Helenhez.

Az órák jó hangulatúak, de tanulási szempontból is hasznosak voltak, köszönhetően Helen feladatainak (és házi feladatainak), valamint az elsősorban beszédre fókuszáló tematikának. A csoportban rajtunk kívül volt még két thaiföldi, egy perui, egy német, egy svájci és egy ukrán hölgy is, így módunk volt némiképp egymás kultúrájába is belelátni.

Természetesen egy hét nyelvtanulással nem lehet a világot megváltani, de anyanyelvi tanár mellett nyilvánvalóan teljesen más tanulni egy adott nyelvet, mint egyébként.

Ámde az órák mellett legalább ennyire hasznos volt az is, hogy közben az adott országban tartózkodtam, így „élesben” is, eredeti környezetében találkozhattam a nyelvvel; ez egy teljesen más élmény. A boltban, a buszpályaudvaron, a gyrososnál (volt „eredeti” német gyrosos a városban, keddenként egyet fizet, kettőt kap akció van a main meal-ekre!), az utcán, a pubban természetesen muszáj volt alkalmazni is a nyelvet.

 

A délutáni programok is izgalmasak, érdekesek voltak. Jómagam három, a nyelvsuli által szervezett programon vettem részt, egy fotós sétán, ami a kisváros főbb nevezetességeit ejtette útba; a 15. századi ferences-kertben való bejáráson és egy szombati, egész napos doveri kiránduláson.

Egyszer pár kollégámmal elbuszoztunk a közeli Whitstable városkájába – nagyon aranyos hely! -, a maradék szabadidőben pedig jártam-jártuk a várost, próbálva minél jobban megismerni azt, és kihasználni a lehetőséget, hogy ott lehetünk.

Ebben segített, hogy a hostel, ahol el voltam szállásolva, gyakorlatilag a nyelviskola hátsó udvarában van, pár percre a belvárostól, így ideális kiindulópont volt mindenhez.

 

A szálláslehetőségek között egyébként lehetett választani, hogy családoknál, „home stay”-ekben szeretnék lenni, vagy hostelben. Én elsőre a feltételezett rugalmasság miatt a hostelt választottam, így nem kellett este otthon lennem vacsorára, és kitolhattam a barangolós órák számát. De a többiek elmondása szerint a home stay is jó élmény volt.

Visszatérve a városra, valóban egy nagyon hangulatos és kedves kis hely. Sok hazai mértékkel mérve rendkívül régi, 15. századi épület maradt meg épségben, amelyek egy része ma is bír valamilyen mindennapi funkcióval, például panzióként üzemel. Elmondható, hogy az ott élők napi szinten a saját történelmük kulisszái között sétálgatnak, ami lenyűgöző.

És természetesen ott vannak az angliai kereszténység kezdetének monumentális építészeti alkotásai, például a St Augustine Abbey, amely sajnos már csak romként állít emléket, ám a canterburyi katedrális teljes pompájában funkcionál ma is. Az ott tartott esti, kórussal kiegészített szertartás meghallgatása is felemelő élmény volt. És természetesen a Canterburyi mesék íróját, Geoffrey Chaucer-t sem hagyhatjuk ki, ha Canterbury-ről van szó.

Mint említettem, a hét lezárásaként még ellátogattunk Doverbe, ahol megcsodáltuk a várat, világháborút túlélt bunkereket és óvóhelyeket, és természetesen a világhírű fehér sziklákat is.

Összességében sok-sok kilométerrel a lábamban, felelevenített és kibővített tudással és számtalan élménnyel lettem gazdagabb a kint töltött bő egy hét során.

De még így is maradtak helyek a városban és igeidők a nyelvtanban, amelyekre egy másik alkalommal ráférne még egy alaposabb vizsgálat! :)

esik.jpg


LanguageUK Canterbury, Egyesült Királyság

2023. 05. 08-12

Motiváció: A PTE ETK munkatársaként a nemzetközi hallgatók mentorálásában, oktatásában is részt veszek, valamint a tudományos publikációk angol nyelven történő felhasználása terén is igyekeztem az ismereteimet bővíteni, ezért jelentkeztem a nyelviskola programjába, hogy anyanyelvi környezetben is fejleszthessem a képességeimet. A PTE, a Kar, valamint a képző intézmény jó kapcsolata, munkatársak véleménye nyomán választottam a pályázatom céljaként a LanguageUK nyelviskolát.

Tapasztalatok: A munkaterv elkészítése, az előzetes szintfelmérés, az információáramlás még a kiutazás előtt példa értékűen zajlott, ennek során választhattam ki a számomra megfelelő kurzust, elhelyezést, tervezhettem meg a kiutazást. Az intézményben a fogadtatás kedves és gördülékeny volt.

Oktatás: Az előzetes online szintfelmérő eredménye után emelt szintű (C1) kurzusra iratkoztam be. Az oktatás kis csoportban, 6 fő részvételével zajlott, az összetétel vegyes volt, különböző országok hallgatóiból, de életkor és a nyelvtudás szintje alapján alkottunk csoportot. Az alap kurzus délelőtti órákat, az intenzív pedig délelőtti és délutáni órákat tartalmazott. Mivel egy hetet töltöttem az intézményben, én egy hosszabb kurzus folyamatába integrálódtam, ez azonban nem okozott nehézséget, mivel a tanterv modulokból állt, amelynek során az oktató figyelmet szentelt az egyéni képességeknek éppúgy, mint a kiscsoportos együttműködésnek. A témakörök (akadémiai beszéd és írás, formális szókincs és kifejezések használata, jellemzések, személyiségtípusok stb.), a szókincsfejlesztés, a kifejezések használata során az aktuális, és a hivatalos/tudományos életben is használható tudást adtak át. Az órák keretében lehetőség volt az azonnali visszajelzésre, értékelésre is. Zárásként a kurzus elvégzését igazoló oklevet vehettünk át.

Elhelyezés: A választott szállásom az iskola saját hallgatói számára fenntartott épületben volt, a komfort, a biztonság és az iskolába való könnyű eljutás lehetőségével.

Szabadidő: Az intézmény a hallgatók részére az óraközi szünetekben büfét, délutánok folyamán szabadidős programokat szervezett, melyeken a részvétel opcionális volt, de jól tervezetten zajlottak. Ezek során megismerhettük a várost, történelmi nevezetességeket és látványosságokat, de interaktív, a nyelvi képességeket kihasználó kvíz, illetve játékos feladatok is rendelkezésre álltak, elsősorban a fiatalabb korosztály számára.

Összegzés: Összegzésként elmondható, hogy a segítőkész szervezés és fogadtatás, az igények mentén rugalmasan testre szabható oktatás és annak professzionális színvonala értékelhető és hasznos tudással vértezett fel, hasznos lenne akár folytatásaként egy hosszabb időtartamú képzést is igénybe venni.


Kissing Roses – Egy hét nyelvtanulás Canterburyben

Tanulmányi szervezőként ritkán adódik alkalom kitekintést nyerni, jó gyakorlatokat megosztani és szerezni, hiszen a háttércsapatok szakmai támogatása a magánúton elsajátított technikai tudás és a baráti-munkatársi beszélgetések szintjén kimerül, nincsenek konferenciák, és az elérhető kurzusok is csak szűkös témákat fednek le. Vezetőim biztatására kezdtem el Erasmus utakat nézegetni. Bevallom, első körben Nápolyt néztem ki, staff week volt a terv, de sajnos a létszámkorlátba nem fértem be. Az egyetemi Erasmus koordinátor javasolta, hogy – már sokak nyomdokaiba lépve – válasszam úticélul Angliát és fejlesszem a nyelvtudásom. Így történt, hogy 2023 júniusában alkalmam nyílt egy hetet a canterbury-i LanguageUK nyelviskolában tölteni az Erasmus+ program keretében. 5 nap intenzív angoltanulás anyanyelvi környezetben – ideális lépcsőfok a felsőfokú nyelvvizsgára készülés során. Utazással, szabadidővel együtt számolva 7 napot töltöttem Anglia kertjében, Kent megyében, - köszönhetően a kiválóan szervezett távolsági buszközlekedésnek - csupán 3 órányira Londontól, Canterbury egyetemi városkában. Hétfőtől péntekig a délelőttöket általános nyelvi képzéssel (English Language and British Culture), a délutánokat pedig irányítottan az IELTS / CAE vizsgára készülve töltöttem. 2 fős csoportokhoz tudtam kapcsolódni mindkét témában, tanáraim a kezdetektől figyelemmel voltak az igényeimre, de egyúttal bevontak a már korábban megkezdett munkába is. Úgy 30 éve tanultam utoljára nyelvtant, a munkám során erősen beszűkült, leginkább csak filmekkel, cikkekkel és könyvekkel életben tartott tudásom itt – a nagyon rövid időkeret ellenére – (a nyelviskola csapata, a csoport- és iskolatársak, a városka lakói „jóvoltából”) a mindennapi beszélt nyelv kihívásaival szembesült. Ugyanakkor a C1 szint elvárásai mentén például „tudományos” szövegezésű esszét is kellett írnom. Rengeteg megerősítő visszajelzést kaptam az elfogulatlan kritikák mellé, amelyeket hálásan köszönök. A befogadó csapat pedig vitt vagy irányított, hogy városlátogatásra, kvíz kihívásra, igazi angol teadélutánra, kocsmaestre, színházi musical-előadásra, salsa bulira is eljussak. Erasmus úton jártam - de adminként mit is hozhattam haza? Hozhatok millió és egy fényképet az angol kertek szépségéről, de az illatukat nem adhatom át. Talán a kinti campusban, a városokban készült képek meggyőzhetnék az itteni döntéshozókat egy emberközelibb, kevésbé csíramentes, kevésbé vonalzóval rajzolt miliő előnyeiről egy ember- és családbarát egyetemen. Talán a virágok ragyogó, egészséges, dús szépsége megnyerheti a helyi fenntartókat a rommá kapált, kiegyelt ágyásokban fulladozó dísznövények helyett a talajtakarásos, bokrokban nevelt, sok helyen az épületek falára felfuttatott, akár hűtő funkciót is ellátó növényzet irányába. Igen, a történelmi hátterünk nem tette lehetővé az épületeink régi díszítettségének megőrzését, de talán tompíthatjuk a sivárságot, színekkel, textúrákkal, ívekkel. Hozhatok történeteket a kedves, türelmes emberekről, iskolában, parkban, üzletben, buszon - nagyjából bárhol. Lehet, hogy csak én voltam kiemelten szerencsés, hogy csak velük futottam össze - de azok a (néha csak néhány perces) interakciók a nagy ismeretlenben mély nyomot hagytak bennem. Sajnos nem ismerem a történetüket, így nem tudom „lefordítani” nekünk, hogyan sikerül megőrizniük a figyelmességüket, gondoskodásukat, de én biztosan megőrzöm, milyen jó volt velük találkozni - és megpróbálom magam is átadni ezt az élményt. Hozhatok szó szerint iskolapéldákat, hogyan lehet működtetni egy soknyelvű, sok kultúrájú, percenként változó összetételű közösséget, hogyan kell hosszabb-rövidebb időre becsöppenő új diákokat órák alatt integrálni csoportokba, hogyan kell az önkéntességet és a profizmust kombinálni: mely eszközökkel és tudásokkal valósítható meg mindez - remélem, például angol nyelv és brit kultúra tanárom, Steve Waller eljön majd és nem csak a nyelvtanítás személyre szabásáról fog beszélni, hanem ezekről is. Ez a téma amúgy is szívügyem... Hozhatok példát technológiával támogatott munkavégzésről nem csak a tanári, de az admin oldalról is. Igazából legszívesebben Michele Schenkert hoznám látogatóba, előadni, aki az IELTS/CAE vizsgákra felkészítés közben bemutatót tartott abból, hogy kell - Csernus professzor szavaival élve - egy kattintással hatékonyan végezni a munkánkat, ha már egyszer lehet úgy is. Égető szükség lenne a "Munkavégzési kultúra koncepció" támogatására is a növekvő adminisztrációs teher miatt... Nem kérdés, hogy Erasmus útra menni nem csupán felüdülés, kikapcsolódás, töltekezés, hanem valóban kitekintés, táguló horizont és olykor mélyülő megértés - a kérdés az, hogy amit visszahozunk, az elfér-e itt. Más szóval: van-e helye az angol rózsáknak magyar földön

kepernyokep_12-3-2024_151221_.jpeg


Canterbury UK 2022.10.01-2022.10.09.

2022 október első hetében elutaztam az Egyesült Királyság dél keleti részén fekvő Canterburyba, ahol egy egyhetes 15 órás angol nyelvkurzuson vettem részt a LanguageUK szervezésében. Két és félórás repülő út után Luton repterére érkeztem, ahonnan egy 2 órás transzfert követően érkeztem meg az iskola által foglalt szálláshelyre. Barátságos téglaházban, saját fürdővel wcvel felszerelt emeleti szobát kaptam, a házban jól felszerelt közös konyha is található. Az előzetesen megírt szintfelmérő szerinti csoportbeosztásban egy igen színes csapatba kerültem. A csoportba a világ minden tájáról érkeztek tanulni vágyók, szaúd-arábiai pszichológus, török színész és egy kolumbiai házaspár próbálta velem együtt elsajátítani az angol nyelvleckéket. Az órai beszélgetések igen változatos témákat érintettek, jövőbeni terveket, mindennapi nehézségeket figyelve a helyes nyelvtanra és a pontos kiejtésre. Voltak csapatfeladatok, olvasás és hallás utáni szövegértés. Szó esett a saját hazánk oktatásáról, nyugdíjkórhatárról, a még mindig aktuális covidról így meghallgathattuk Kolumbia SzaúdArábia és Törökország sajátosságait is. Anyanyelvi környezetben sokkal nagyobb a fejlődési lehetőség is. Szerdai program pedig más csoportokkal együtt activity volt, 3 kategóriából választhattunk mit mutogatunk el, tv sorozat, film vagy zene. Nagyon szórakoztató mulatságos és emlékezetes pillanatok maradtak a játék percei, elmutogatni a Back to the future-t vagy a Family Guyt vagy épp a Jóbarátokat. Ami azonban talán az órai munkánál is fontosabb, a szünetben együtt elfogyasztott kávé vagy angol tea melletti beszélgetések. Nagyszerű lehetőség más kultúrába való betekintésre, nyelvtanulással egybekötve. A szabad délutánokat városnézéssel és pub látogatással töltöttem. Abban a szerencsés helyzetben voltban, hogy nagyszerű időm volt, a szürke ködös esős Albionnak nyoma sem volt, helyette napsütéses mindennapok fogadtak, szebbnél szebb naplementékkel. Az utca zenésztől a parkban szaladgáló mókusig sok a látnivaló. Canterbury az anglikán vallási élet központja, ami méltán híres katedrálisáról, ami turisták ezreit vonzza évente, nyilván én sem hagytam ki. Lenyűgöző építészeti műremek grandiózus méretével, gótikus stílusával lenyűgöző látvány kívül és belül egyaránt. A környező utcák hangulatát is nagyban meghatározza a katedrális, hiszen tornya mindenoldalról, minden kis utcából jól látható. Számomra a helyi kultúra megismerésének része a gasztronómia is. Azonban a briteknél azt tapasztaltam, hogy a tradicionális reggelin és teázáson kívül leginkább az elviteles kínai és a Waitrose-ban kapható kész étel a gasztronómia. Hozzá teszem kész ételben viszont minden égtáj minden étele megjelenik, sőt még megtisztított főtt tojást is lehet venni a szupermarketben. Szombaton elkirándultam Dover-ba. Tömegközlekedéssel 25 perc az út, busz pedig félóránkként jár. A fehér sziklákat és a tengerpartot vettem célba. Megmászni a „hegyet” igazi kihívás volt, de a sziklákról szép időben tökéletes kilátás nyílik a kikötőre, ahol hatalmas kompok, motorcsónakok és vitorlások szelték a végtelen kék vizet. Az októberi napsütés elcsalogatta a víz szerelmeseit, többen napozásra néhányan úszásra is vetemedtek. Több sétáló pedig kagylót gyűjtött a kavicsos partszakaszon. Egy jó tanács a konnektorhoz adaptert vigyünk itthonról. Kint hiánycikk. Az út mindenképpen hasznos volt, hiszen azon kívül, hogy angolul tanulhattam, megismerhettem különböző nemzetiségű, kultúrájú embereket is. Úgy gondolom mindegy milyen szinten vagyunk egy nyelvből, ki kell próbálni az ilyen tanulmányi utat, ha lehetőség adódik rá, mert nagyon hasznos és beszélve tanulja meg igazán a nyelvtant és a szókincs is így jobban fejlődik. Ha még nem tettem volna akkor most szeretném meg köszönni ezt a nagyszerű utat és lehetőséget a Pécsi Tudományegyetemnek és az Egészségtudományi Karnak, kollégáimnak és főnökömnek, akik lehetővé tették az utazást

kepernyokep_12-3-2024_151443_.jpeg


Canterbury, Languge UK Nyelviskola

2022.08.29-09.02.

Hétfőtől péntekig a következő időbeosztásban tanultam a nyelviskolában:

9.30-11.00 átalános angol nyelvi fejlesztés (General English Lessons)

11.30-13.00 átalános angol nyelvi fejlesztés (General English Lessons)

14.00-16.00 orvosi angol nyelvi fejlesztés (Medical English Lessons)

8 fős csoportban tanultunk, aminek nagy előnye, hogy az órák során mindenkire egyénileg sok idő jutott. Nagy erőssége volt az óráknak, hogy tanárunk, Steve Waller sokat kérdezett, mindenki folyamatosan tudott kommunikálni. Amikor két-fős csoportos munkát kaptunk meghatározott szempontok szerint kérdeztük ki egymást és a nyelvi fejlesztésen túl, igazi csapatépítő feladatokat kaptunk. Egymást még jobban megismertük és ez erősíti a jövőbeli közös munkánkat is az intézetünkben. A délelőtti oktatás során nagyon sok olyan hasznos kifejezést gyűjtött számunkra össze tanárunk, amik egy része új volt számunkra és rengeteg ’hand-out’ kaptunk, amik a módszertani készségeinket is fejlesztették és hasznos tanítási anyag ahhoz, hogy mi is tudjuk a diákjaink részére bevinni az órákra. A kiadott tanítási anyagok, linkek újak voltak számunkra, amik segítik a jövőbeli tanítási munkánkat. Digitális anyagokat is használt tanárunk, sok olyan videót, cikket, olvasmányt ismerhettük meg, ami a mai mindennapos nyelvhasználatot, a kulturális ismereteinket is bővítette. Különösen tetszett, hogy kaptunk házifeladatokat, amit másnap prezentáltunk az oktatónak és a csoportnak. Így a készségek közül nem csak a beszéd ’speaking’, hanem az írásos kommunikációs feladatok ’writing’ fejlesztését is alkalmazták. Az ebédszünet utáni délutáni órák keretében orvos-beteg videókat tekinthettünk meg, a legfontosabb orvosi kifejezések 100-as listáját kaptuk meg, ami a definíciókkal együtt igazi kincs a saját hallgatóink részére is. A hallgatás ’listening’ készségfejlesztés során nem csak oktatónk egyéni, az adott brit nyelvterületre jellemző kiejtése volt hasznos számunkra, hanem a videók nézése során a szereplők beszédstílusa is. A tanítási időn kívüli szabadprogram keretében a nyelviskola egy-egy dolgozója elkísért minket, így a kommunikációs gyakorlatok egész nap folytatódhattak. Az 5 napos tanulmányom számomra nagyon hasznos volt, sok kiadott tananyaggal és jegyzettel tértem haza, melyekkel bővült az angol nyelvtudásom. Kiemelném még, hogy igen kedvező szálláslehetőséget nyújtott számunkra a nyelviskola, ami a nyelviskola saját tulajdonú házában lévő szobákból állt. Ez 2 percre volt az oktatási helyünktől és 5 perc sétára a belvárostól. Tiszta, rendezett volt a ház és a szobák, egy-ágyas szobákban helyeztek el minket, melyek mindegyikéhez külön fürdőszoba állt rendelkezésünkre. A közös konyhában pedig lehetőségünk volt reggelit, ebédet készíteni, melyet a szállás és a nyelviskola közös, nagyon szép kertjében fogyaszthattunk el. A vasárnapra tervezett doveri kirándulás csodás volt, a nyelviskola megszervezte az utunkat, ugyanígy előre lefoglalta a ’punting’ (azaz csatorna csónakázás) programunkat is. Mindkettő igazi élmény volt. Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget, a jövőben remélem hasonló továbbképzésen vehetek majd részt

 


Mobilitás időtartama: 2019. szeptember 23-27.

Fogadó intézmény: LSI Portsmouth (Egyesült Királyság)

 

Téma megnevezése: 30+ General English Intensive Course

 

Motiváció

Az ERASMUS+ adminisztratív dolgozói mobilitás keretében lehetőséget kaptam részt venni egy intenzív 5 napos angol nyelvű tanfolyamon Portsmouth-ban. Első ízben nyújtottam be pályázatomat ERASMUS+ ösztöndíj keretében nyelvtanfolyamon való részvételre.

A Pécsi Tudományegyetem (a továbbiakban: PTE) 2018-ban harmadjára mérettette meg magát a „UI GreenMetric World University Ranking” nemzetközi programban és elmondható, hogy minden évben sikerült előre lépni. A PTE 2016-ban a 355. helyezést érte el, amikor is 516 egyetem pályázott. 2017-ben egy nagy ugrással bekerült a résztvevők első egyharmadába, a 179. helyre, mely évben 619 egyetem mérettette meg magát. A további tudatos és eredményes munkának köszönhetően, 2018-ban ismét javított a világrangsorban elfoglalt helyzetén, 39 pozíciót előre lépve, az előkelő 140. helyre került, amikor már 719 egyetem tartotta fontosnak a világrangsorba történő bekerülést, míg a hazai egyetemek között megtartotta az előző évben megszerzett második helyét. 
 
2019 nyarán a Szegedi Tudományegyetemmel közösen ’National Workshop of UI GreenMetric
for Hungarian University’ címmel megrendezésre került az első magyarországi GreenMetric nemzeti műhelytalálkozó. Ezt követően a PTE és az SZTE felkérésre került, hogy legyen a GreenMetric hálózat magyarországi koordinátora. Ez hatalmas előrelépés egyetemünk számára.

A tanfolyam segítség abban, hogy a nemzetközi GreenMetric hálózatban történő kapcsolatépítéshez biztosabb nyelvtudást szerezzek.

Az előzetesen kapott információk alapján egy jól szervezett továbbképzés körvonalazódott előttem.

Program részletes leírása

A kurzus az adminisztrációt és a csoportbeosztás ismertetését követően 09.23-án 8.45-kor vette kezdetét.             

A délelőtti blokk hétfőtől-péntekig (09.23-27. között) 8.45-12.00 óráig tartott. 

A délutáni rész hétfőtől-csütörtökig 13.15-16.00 óra között volt.

   

LSI Portsmouth valóban személyre szabottan, kellemes környezetben és barátságos tanárokkal a 30 év feletti korosztálynak szólóan szervezte meg a tréninget. A nyelviskola egy 8 emeletes épületben, 55 teremmel biztosítja a kiscsoportos foglalkozásokat. Méltón viseli a Legjobb Angol Nyelviskola címet.

A tanfolyam:

  • 4 készségre fókuszált: szóbeli és írásbeli kommunikáció, szöveg hallgatás, értés és olvasás.  
  • Gyakorlatias nyelvtantanulás.
  • Fókuszban a kommunikáció, sok lehetőség a gyakorlásra.
  • Dinamikus és interaktív környezet.

 

Következtetés

A pályázatomban leírt előzetes elvárásaimat maximálisan kielégítette a program, sőt felül is múlta. Az intenzív nyeltanfolyamon való részvételt ajánlani tudom mindazok számára, akik szeretnék angol anyanyelvi környezetben, kiscsoportos foglalkozás keretében, kommunikáció előtérbe helyezésével fejleszteni nyelvtudásukat.

Összegzés

Úgy vélem ez a lehetőség új és hatékonyan felhasználható tudással gazdagított. A programon történő részvétel mind számomra, mind az egyetem számára hasznos. Összességében elmondható, hogy rendkívül értékes és érdekes tapasztalatot szereztem, ezért minden évben tudatosan keresni fogom a számomra, a Pécsi Tudományegyetem céljainak megfelelő és a PTE Zöld Egyetem Program fejlődése szempontjából is fontos nyelvi képzést.

Köszönöm a részvételi lehetőséget!

 

 

LSI, Portsmouth, 2019. június 24 - július 05.

 

2019. június 24. és július 05. között vettem részt egy 2 hetes 30+ intenzív angol nyelvkurzuson Portsmouthban az LSI Nyelviskolában. Mivel az angoltudásom nem érte el a középfokot, és a beszédkészségem valamint a szövegértésem nem túl erős, ezért elég nagy izgalommal készültem az útra. De nagyon boldog vagyok, hogy volt bátorságom elindulni, mivel nagyon sokat tanultam, fejlődtem és óriási élmény volt. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy pályázzon ha van rá lehetősége.

LSI Nyelviskolában ügyintézőként egy magyar hölgy dolgozik, aki a Pécsi Tudományegyetemen végzett. Nagy segítségemre volt a jelentkezésnél valamint a nyelviskolában is. A jelentkezés és a fizetés is nagyon könnyű volt. Az utazás előtt minden információt megkaptam a fogadó családról. Egy négy fős családnál laktam, egy gyönyörű házban, félpanziós ellátással. A szállás kb. 2 km-re volt az iskolától, de voltak az iskola közelében is szállások. A család nagyon kedves volt, főleg a háziasszonnyal társalogtam, aki érthetően beszélt, kijavította ha nem megfelelően fejeztem ki magam, ami nagyon sokat segített a tanulásban.

A nyelviskola csoportbeosztása egy online teszt kitöltésével valamint a kiutazás előtti héten egy kb. 5 perces telefonbeszélgetés alapján történt. Így már az első nap a megfelelő csoportba kerültünk, mivel ez egy 30+ tanfolyam volt így az átlag életkor kb. 40 év körül volt. Délelőtti és délutáni órákat más-más tanárok tartották. A délelőtti órán egy 3 fős csoportban kerültem, egy thaiföldi és egy svájci hallgatóval, a tanárunk egy amerikai hölgy volt. Első héten a délutáni órákat egy különleges lehetőségként az egyik tanárral múzeum látogatással töltöttük, ahol a nyelv gyakorlása mellett Anglia történelmével, kultúrájával is megismerkedtünk. A második héten már a délutáni órák is a tanteremben voltak. Ezeken már csak ketten voltunk a thaiföldi hallgatóval, és egy fiatal cseh oktató tartotta. Az órákon a nyelvtani gyakorlatok, szövegértés mellett, nagyon sokszínű témákról (kultúra, politika, környezetvédelem, utazás, család stb.) társalogtunk, valamint házi feladatot is kaptunk. Az órák nagyon intenzívek voltak. Az órákon nyomtatott feladatlapokat, nyelvtani összefoglalókat, valamint az első napon mappát, tollat, valamint a városról és az iskoláról hasznos információkat tartalmazó szóróanyagot kaptunk. A tanfolyam első napjai nagyon fárasztóak voltak, de a hét második felére már könnyebben vettem az akadályokat. Véleményem szerint érdemes legalább két hétre menni, mivel a második héten már sokkal könnyebb a tanulás, mivel folyamatosan angolul kell kommunikálni és gyorsabban lehet fejlődni.

Az iskola sok közösségi programot szervezett pl. városnézés, BBQ party, salsa est, hétvégén kirándulás Londonba. A londoni kirándulást ajánlom,18 fontba került mely tartalmazta a retúr vonatjegyet és az egész napos londoni tömegközlekedést is. Több programon is részvettünk, jól sikerültek, csak néha a tájékoztatás nem volt megfelelő a programokkal kapcsolatban.

Portsmouth nagyon szép tengerparti város, sok érdekes múzeummal (Historic Dockyard, Portsmouth városi múzeum), szép épületekkel (Spinnaker Tower), csodálatos tengerparttal. Érdemes minél többet sétálni, mert meglepő helyeken botlottunk be egy szép parkba, érdekes házba, helyi rendezvénybe.

Köszönöm a lehetőséget!

 

 

LSI, Portsmouth, 2019. augusztus 12-23.

 

2019. augusztus 12 és 23. között az Erasmus+ személyzet mobilitás program keretében két hetes tréningen vettem részt a LSI Portsmouth nyelviskolában. A tréning két kurzust foglalt magába: 30+ General English Core és University Lecturers Course. Az eredeti tervezet szerint az egyik kurzus délelőttönként, a másik délutánonként zajlott volna, de ez módosult, mindkét kurzust egy-egy hétig hallgathattuk, délelőtt és délután ugyanabban a témában. Minden nap külön oktató tartotta a délelőtti és a délutáni órákat, így összesen 4 oktató tanított a kurzusokon belül. Tapasztalatom szerint ez jó megoldás volt, így több féle megközelítéssel, oktatási módszerrel, témával találkozhattunk. Az oktatókkal az óraközi szünetekben is volt alkalmunk beszélgetni, így a tréningen túl az egyetemközi kapcsolatok építésére is módunk volt. A tanárok az első nap végén visszajelzést kértek tőlünk az addigi tapasztalatainkról, mennyiben találkozik a kurzus azzal, amire készültünk, amit vártunk. Pozitív, hogy a visszajelzéseinket igyekeztek figyelembe venni a továbbiak során. Rugalmas hozzáállással, magas színvonalú munkával találkoztunk a két hét során. A második héten a Lecturers Course keretében a korszerű prezentációs módok, oktatási módszertan volt a téma. Tanulságos volt belelátni egy piaci alapokon működő oktatási intézmény módszereibe. A társalgási témákon keresztül az angol oktatási rendszer, a város jellegzetességei, az angol társadalmi kapcsolatok működési formái, stb. is megjelentek, amik a kapcsolatépítéshez szintén fontos információk. Naponta szervezett kulturális/közösségi programmal is készült a nyelviskola a diákok számára, ezeknek nagy volt a látogatottsága én is sok programon vettem részt, ahol a több tanulótárssal is megismerkedhettem. Mind a városi nevezetességek, mind messzebbi úticélok szerepeltek a szervezett programok között.

A szálláslehetőségek közül én a családnál lakást választottam, ami szintén segítette az angol körülmények jobb megismerését. Kedves, odafigyelő vendéglátóm volt, bár kicsit távol az iskolától, mintegy 35-40 percnyi sétaút távolságra.

Az augusztusi csoportban a PTE öt karáról 1-1 fő érkezett a kurzusra, előtte nem ismertük egymást. A két hét csapatépítésként is működött, jó kapcsolat alakult ki közöttünk, amit évközi munkánk során is hasznosíthatunk majd. A tréning fontos hozadékának tartom ezt is.

A nyelviskolai tapasztalataim alapján fontos a jelentkező nyelvi ismeretei szintjének aktuális felmérése, mivel az oktatás sok szinten zajlik, és hasznos, ha a megfelelő szintű csoportban folyhat mindenki oktatása. A két hét időtartam minimálisan szükséges az érzékelhető fejlődés eléréséhez; ennél hosszabb időre viszont nehézkes a kiszakadás az egyetemi munkából, bár annak még több hozadéka lehetne.

Összességében a tréning az elvárásaimnak megfelelt, mind a nyelviskola, mind a nyelvi környezet hozzájárult az angol képességeim fejlődéséhez. Úgy gondolom, hogy ezt mind publikálási, mind oktatási munkám során jól tudom majd hasznosítani.

Megköszönöm a lehetőséget, hogy részt vehettem a programban, a későbbiekben szívesen szakítok újra időt hasonló tréningre.

 

 

LSI, Portsmouth, 2019.06.22-07.05

 

A nyelvtanfolyamra való jelentkezést nagymértékben befolyásolta, hogy szakmai, idegen nyelv ismeretét is elváró rendezvények szervezésében is részt veszek. A nyelvtudás frissítése, fejlesztése idegen nyelvi környezetben sokkal hatékonyabbnak tűnt. A lehetőségre kolléga hívta fel a figyelmemet, vezetői támogatással, jóváhagyással tudtam pályázni az Erasmus programra. A 2 hetes időtartamot nyelvtanulás esetében mindenképp szükségesnek tartok, a fejlődéshez ennyi idő szükséges.

Város, iskola

Az utazás – tömegközlekedés – Angliában könnyen követhető volt a repülőtér és Portsmouth között, viszont a városi közlekedésről elég kevés információ lelhető fel. Menetrendet nem találtunk, ezért ezzel a lehetőséggel nem éltünk annak ellenére, hogy az iskolától kapott student card lehetővé tette. A student card-on hasznos információk szerepeltek (rendőrség, kórház, taxi cím és tel.szám) és számos helyen (pl múzeum) kedvezményekre is jogosít.

Az iskola jól felszerelt, tiszta, jól elérhető helyen, gyakorlatilag a városközpontban helyezkedik el. A közelben megtalálható minden (bolt, posta, kávézó). A városban a gyalogos közlekedés viszonylag egyszerű, a tájékozódást nagyon megkönnyíti a több helyen elhelyezett információs tábla.

Sok tanteremmel, sok oktatóval rendelkezik, így lehetőség nyílik több kis létszámú csoportban történő oktatásra, hatékonyabbá téve azt. A csoportok nemzetiségi összetétele változatos. A 30+ csoport elindítása az iskola részéről népszerű kezdeményezés, sokkal többen vesznek részt emiatt nyelvtanfolyamokon. Érkezéskor komplett anyagot kapnak a hallgatók, mely tartalmaz térképet, fakultatív programlehetőséget, iskolai szabályokat és egyéb hasznos tudnivalókat.

A délelőtti és délutáni kurzusokat más-más oktató tartja, ami szintén nagymértékben segíti a fejlődést, változatosabbá téve a képzést. Az oktatók aktuális témákról éppúgy beszélnek, mint a nyelvtani szabályokról, hasznos angol kifejezésekről. Konkrét, előre megírt tananyag nincs, sokszor óra eleji beszélgetés adja a témát, így a résztvevők munkájukról, kultúrájukról beszélhetnek, fejlesztve a beszédkészséget.

A magyar kapcsolattartó az iskolában készséges, segítőkész volt mind az utazást megelőzően, mind az iskolában. Kérdéseinkre mindig kielégítő választ kaptunk, segített eligazodni a városban, hasznos tanácsokkal látott el az ott tartózkodás ideje alatt.

Szabadidő, programok

Alkalmunk nyílt első héten a „culture plus” képzésben részt venni, amellyel szenzációs élményekkel gazdagodtunk. A múzeumok, helyi látványosságok eleve kitölthetik az ide látogatók szabadidejét, akár 2 héten keresztül is. Ebben segít az iskola is, minden napra van meghirdetett szabadidős program, melyre programszervezőnél lehet jelentkezni.

Egész napos programokat szerveznek a hallgatóknak hétvégére, mi Londonban jártunk és a Stonehange-nél. Az egyedüli probléma számomra az utazás során itt merült fel. Nem kaptunk megfelelő tájékoztatást Londonban arról, hogy gyakoriak a vonatjárat törlések, mint ahogy arról sem, hogy hogyan juthatunk vissza Portsmouth-ba. Érdemes tehát az iskola „idegenvezetőivel” maradni, ők nagy segítség voltak a probléma megoldásában.

Szállás

A home stay szállás megoldást vettük igénybe, amit nagyon praktikusnak, szerencsésnek tartok. „Vendéglátóm” kedves, barátságos és segítőkész volt, még szabadidős programot is szervezett. Az ételeket tekintve nagyon sok a vegetáriánus Angliában, így a hideg étkezés (reggeli) kicsit egysíkú volt, de a vacsoránál erre is odafigyeltek. A szállás tiszta, mindennel felszerelt.

Összbenyomás

Mindenkinek ajánlom az iskolát, jól szervezett, hatékony oktatást tapasztaltam. A város látványos, élettel teli, rengeteg a látnivaló és a programlehetőség. Ott tartózkodásom éppúgy volt kikapcsolódás, feltöltődés, mint szakmai fejlődés.

 

LSI, Portsmouth, 2019. július 15-26.

 

2019. július 15-26 között az Erasmus+ program keretein belül vettem részt a Portsmouth LSI English Language School (továbbiakban LSI) 30+ angol nyelv kurzusán és betekintést kaptam az  „English Teacher Training Courses » English Courses for University Lecturers and Admin Staff” programjukban.

Az LSI nyelviskola 1985-ben akkreditált, rendkívűl magas minőségű oktatással, meghatározott árlistával rendelkező magán intézmény, mely széles egyetemi és professzionális (széles üzleti területeket magában foglalva) igényeket képes kielégíteni. Alapvetően 3 fő vonalon szervezi oktatását: 1. „General english courses”, amelybe a 30+ programja is beletartozik; 2. „Professional courses”, bármely területen (pl. gépipar, üzlet, gyógyszeripar, jog) akár 1:1 kontakt kurzusokkal; 3. „Exam courses”, melyek aCambridge Advanced (CAE), Cambridge Proficiency (CPE), IELTS és OET vizsgákra készítenek fel. A LSI külön felmérők segítségével segít meghatározni, mely vizsga, amelyre valóban elégséges az adott kurzus (ajánlott a minimum 2 hét tartozkodás).

A 30+ nyelvkurzus az általános nyelvtanfolyamok keretei közé tartozik. Az itt látottak általában igazak a „general english courses” kereteire. Az oktatás heti 22,5-25 órában (esetünkben 8.45-12.00 15 szünettel és 13.15-16.00 15 perc szünettel) maximum 12 fős csoportokban (átlag 8 fő) történik. A délutáni foglalkozások tematikája és célja tovább specifikálható és maximálisan 4 fős csoportokban történnek. Az UK nyelviskolái közül a LSI a legmagasabb óraszámot és a legkisebb csoportlétszámot alkalmazza. Az oktatók magasan képzettek, oktatási módszereik hatékonyak és elismertek.

A csoportokba, az előzetes nyelvi szintfelmérők alapján azonos angol tudással rendelkező hallgatók kerülnek. A minimum tudás A2, viszont az egyidőben indított kurzusok lehetőséget adnak az középszintű és haladó nyelvtudással rendelkező hallgatók számára is a nyelvgyekorlásra. Rendkivül intenzív lehetőség az angol társalgás, beszédértés, nyelvtani tudás emeléséhez. KÜLÖNÖSEN előnyösnek tartom, olyan kollegák részére, akik nem éltek angol nyelvterületen és legalább  középszintű (B2) angol nyelvvizsgával rendelkeznek, valamint az egyetemi oktatásban angol nyelven részt kell venniük. Hasznosnak tartom a kurzusokon való részvételt, amikor valaki sok évig nem használta angol nyelvtudását, pl. GYES/GYED illetve elsősorban német oktatásban való részvétel miatt. Az oktatás rendkivül dinamikus, ösztönző, megfelelő nehézségű feladatokkal folyamatosan emeli a tanulók tudását. Az angol nyelv oktatásában a célok világosan megfogalmazottak, ezért eredményes a fejlődés mind a hétköznapi kommunikációban, mind a professzionális szinten illetve a vizsga előkészítésben. Az angol nyelv tanulását nyelvkönyvvel, otthonra instrukciókkal segítik. A közösségi programok (kirándulások, színház, éttermek stb.) külön lehetőséget adtak a nyelvgyakorlásra és tette színesebbé a hétköznapokat, hétvégéket. Ezekben az esetekben 2 x 5 nap délelőtt és intenzív délutáni tanfolyam javasolt (összesen 45 óra).

Külön meg kell említenem a „professional courses” lehetőséget. Ezeket a kurzusokat elsősorban cégek kérik. A kurzus sokfajta lehetőséget biztosít, általánosságban az angol kommunikációt segíti különböző szakmai területeken egy tanár- egy tanuló és/vagy kis csoportos (2-4 fő) elrendezésben. Rendkívül hasznosnak tartanám, mivel lehetőséget ad a kommunikáció széles területén a fejlődésre, mind az adott szakmai területen, mind az üzleti életben vagy akár a hétköznapi angol nyelvhasználat esetén.

Külön „English Teacher Training Courses » English Courses for University Lecturers and Admin Staff „ kurzusokat indított az LSI a felső oktatásban résztvevő tanárok részére. Általánosan a cél, hogy az oktatásban résztvevő (tanárok és adminisztrátorok) nem natív angol nyelvű kollegák angol nyelvtudását fejlesszék. A kurzust zárt csoportok részére szervezik, ami azt jelenti hogy azonos területről érkezőknek egy kurzust tartanak. Ebben az esetben a Pécsi Tudományegyetm dolgozói számára. A kurzus célját mindig az adott csoport igényeinek megfelelően határozzák meg. Ezért itt kisebb problémákba ütköztünk. A kurzus rendkivül effektív lehet, amennyiben EGY SZAKTERÜELT képviselői vannak jelen, AZONOS NYELVTUDÁSI szinttel rendelkeznek, AZONOS OKTATÁSI célokkal. A training lehet: 1. oktatási módszertani training angolt oktatók számára; 2. oktatási training egy szakterület számára, például orvosi területen belül is külön klinikum oktatás, alapozó modul oktatói vagy jog, közgazdaság stb., differenciálva az oktatást kezdő és már 10-15 éve oktatók között. A trainingen való részvételnél az azonos nyelvi szint megléte alapvető. Az egyetem vagy a karok döntése alapján ez lehet a középfokú vagy felsőfokú. Saját véleményem, hogy amennyiben a középszintű angol nyelvtudással rendelkező kollégák nyelvtudását szeretnénk felsőfokra előkészíteni, akkor a „general english courses” hasznosabb, viszont felső fokkal rendelkező kollegák esetén, akik most kezdik az oktatást angol nyelven, ez rendkivül hasznos lehet. A kurzus hátránya, hogy zárt csoportra épül, tehát mindig magyarokkal kerül valaki egy csoportba. Ennél a „professional courses” jobb megoldásnak tűnik. Viszont az LSI az igényeknek megfelelően alakítja magát a kurzust.

Összegezve, az LSI angol nyelviskola rendkivül magas szintű angol nyelv oktatása mindenképpen rendkivül intenzív és hasznos lehetőség az angol társalgás, beszédértés, nyelvtani tudás emeléséhez. Az „Erasmus+” program egyik konkrét célkitűzése a nyelvtanulás és a nyelvi sokféleség előmozdítása. Az Erasmus+ program támogatott tevékenységtípusok (mobilitási projektek a felsőoktatásban, valamint a szakképzésben tanulók és dolgozók számára; mobilitási projektek a köznevelésben és felnőtt tanulásban dolgozó munkatársak/szakemberek/oktatók számára; vagy stratégiai partnerségek) körében az nyelvkurzusok finanszírozása megoldottá válik. Mindenképpen örömmel venném egy stratégiai egyezmény kidolgozását az egyetem és az LSI között, vagy amennyiben lehetséges egyes karok és az LSI között.

 

Kaplan International English, London, 2018. március 12-23.

 

2018 márciusában az Erasmus+ ösztöndíjnak köszönhetően két hetes angol nyelvi képzésen vehettem részt a Kaplan egyik londoni nyelviskolájában.

A szálláslehetőségek közül a családi elhelyezés mellett tettem le a voksom, mely jó döntésnek bizonyult, hiszen így lehetőségem nyílt a nyelviskolán kívüli nyelvgyakorlásra is. A szállás tömegközlekedéssel nagyjából 40 percre volt a nyelviskolától, mely London központjában, a Leicester Square-en található. A londoni tömegközlekedés rendkívül jól szervezett és kulturált.

Az első napon szintfelmérő tesztet írtunk, ennek eredménye alapján sorolták a hallgatókat a különböző szintű nyelvi kurzusokra. Az én csoportom a tantermek terheltsége miatt délutáni beosztást kapott, ami azt jelenti, hogy 2 órakor kezdődött az oktatás. Rendkívül sokszínű volt a csapat, volt brazil, japán, francia, kínai és azerbajdzsáni diáktársam is. Az órákon nagy hangsúlyt fektettek a kommunikációra, ezért általában nem magunkban, egyedül dolgoztunk, hanem minden témát párokban vagy kisebb csoportokban dolgoztunk fel. Minden nap kaptunk házi feladatot, és arra is volt példa, hogy egy adott témában kellett esszét írnunk, melyet később leadtunk az oktatónak. A termek jól felszereltek, az oktatók nagyon kedvesek és segítőkészek, igazán barátságos a légkör.

Délelőttönként, az órák előtt igyekeztem annyi mindent megnézni a városból, amennyi csak belefért az időmbe. Az iskola számtalan helyre és eseményre kínál engedményes áru belépőt, ezekből érdemes szemezgetni, mert rengeteget lehet vele spórolni. Többek között így néztük meg a Mamma mia! musicalt és a Kensington palotát is. A múzeumok egy része pedig ingyenesen látogatható, ami szintén nagyon jó lehetőség az érdeklődőknek.

Bár rövid volt ez a két hét, rengeteget segített abban, hogy gördülékenyebb legyen a kommunikáció a külföldi hallgatókkal.

Mindenkinek ajánlom az Erasmus+ ösztöndíj lehetőséget és a Kaplan nyelviskolát is, én mindkettővel teljes mértékben elégedett voltam.