Munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)

2018. április

Dr. Káplár Mátyás (BTK Pszichológia Intézet), Árvai Péter (Külügyi Igazgatóság)

 

Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)

 

Az Aberystwyth University-vel a PTE 2017-ben kötött Erasmus+ szerződést pszichológia tématerületen. A látogatásunk célja az volt, hogy ezt az új kapcsolatot feltérképezzük, megismerjük, és beindítsuk.

Aberystwyth az Egyesült Királyságon belül Walesben található, 25000 fős kisváros az Ír-tenger partján. Történelmi kereskedelmi, oktatási, kulturális központ és üdülőtelepülés. Megközelíteni Magyarországról kifejezetten egyszerű, ugyanis Budapestről hetente többször is lehet Birminghambe repülni, onnan pedig minden nap 4-5 alkalommal indul vonat Aberystwythbe. Ha pedig Birminghamben száll le az ember, érdemes ott is eltölteni egy-két napot: a múzeumok az Egyesült Királyságban ingyenesek, a tömegközlekedésre pedig olcsón lehet napijegyet venni.

Bár Nyugat-Európáról beszélünk, a tömegközlekedés állapotai hasonlóak a magyarországihoz. A vonatok ugyan pontosan, de nem tiszták, és a váratlan és sehol nem jelzett átszállások és vonatpótló buszok mindennaposak. Minden hányattatás ellenére nagyjából 3 óra alatt el lehet jutni Birminghamből Aberystwythbe, a táj közben pedig nagyon szép.

 

Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)

 

Aberyswtyth egy valóban festői kisváros, a tágabb környezetével együtt jónéhány hétre elegendő történelmi, kulturális és természeti látnivalót tartogat. Azért is érdemes a „vidéki” Nagy-Britanniát meglátogatni, mert az ember így a maga valójában, minden külső behatás nélkül csodálhatja meg a brit konyhaművészetet:

 

Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)

 

Mivel Wales-ben vagyunk, külön érdekesség, hogy nem csak angolul, de welshi nyelven is ki van írva minden:

 

 

Mivel a város 25000 lakójából 8000-en egyetemisták, a helyi közösség nagyon összetartó, kedves, és segítőkész.

Dr. Káplár Mátyás két előadást és két szemináriumot tartott a helyi pszichológus hallgatóknak, valamint a Pszichológia Tanszék munkatársainak. Mind a hallgatók, mind az oktatók nagy nyitottságot mutattak a feldolgozott témák iránt. Kiderült, hogy a brit pszichológus-képzés más tematika alapján épül fel, így számos olyan témát nem érintenek a tanulmányok során, ami nálunk a törzsanyag része. Ennek nyomán mind az oktatók, mind a hallgatók közül többen jelezték, hogy szívesen jönnének Pécsre, hogy betekintést nyerjenek a számukra kevésbé ismert területekbe.

Árvai Péter elsősorban a helyi külügyi adminisztratív személyzettel bonyolított le találkozókat. Ennek célja az volt, hogy egymás mobilitási tevékenységét megismerjük, ezzel könnyítve a leendő kiutazó hallgatók, oktatók és dolgozók ügymenetét. A megbeszélések során egyértelmű nyitottságot és kezdeményező készséget tapasztaltunk a partner részéről, felmerült az Erasmus+ kapcsolat további nagyléptékű bővítése (közös nyári egyetem, akár közös teljes diplomaprogram indítása, a beiskolázási tevékenységeink összehangolása).

 

Erasmus+ adminisztratív és oktatói mobilitás az Aberystwyth University-n (Wales, UK)

 

Az utazás során semmilyen nyelvi akadályba nem ütköztünk, ugyanis mind a hallgatói, mind az oktatói/adminisztratív stáb multikulturális az egyetemen, így számukra természetes, hogy mindenki máshogy beszéli az angolt. Ennek megfelelően ezen a téren is a megértés és a segítőkészség dominált.

Végül az árakról: bár Nagy-Britannia érezhetően drágább hely, mint Magyarország, az Erasmus+ ösztöndíjunkból mindketten jól kijöttünk, annak ellenére, hogy rendszeresen éttermekben ettünk, és több belépődíjas programon is részt vettünk.

 

 

Szakmai beszámoló Erasmus+ mobilitási programban való részvételről

 

Mobilitás helyszíne: London

Fogadó intézmény: Middlesex University

Program megnevezése: Middlesex University’s 2nd combined Erasmus+ European and International Credit Mobility Staff Training Week: Erasmus+: Careers and

Mobilitás időtartama: 2016.11.28 - 12.02.

 

Szakmai beszámoló Erasmus+ mobilitási programban való részvételről   Mobilitás helyszíne: London  Fogadó intézmény: Middlesex University

 

Felejthetetlen hetet töltöttem Londonban az Erasmus+ személyzeti mobilitás keretében.

A programon a Pécsi Tudományegyetem részéről velem együtt a KTK Tanulmányi Osztályának egyik dolgozója, a Külügyi Igazgatóság külügyi referense, is részt vett, így a munkahét nem csak külső, hanem belső kapcsolatépítést is jelentett!

A program során bejártuk az fogadó intézmény egységeit. Járunk a könyvtárban, az étteremben, a sportlétesítményekben. Egy hallgató kísért bennünket körbe, mesélt a mindennapi diákéletről és ez igazán személyessé tette a látogatást.

Számos előadáson és megbeszélésen vettünk részt. Számomra a legérdekesebb a szervezetfejlesztéssel kapcsolatos előadás és a hallgatói beszámoló volt.

A hét közepén a fogadó intézmény által szervezett nemzetközi vásáron képviseltük a Pécsi Tudományegyetemet, melyen 26 különböző oktatási intézmény képviseltette magát. A program részünkről kiemelkedően jól sikerült, számos hallgató látogatta meg a standunkat. Köszönet Németh Juditnak a PR anyagokért és prospektusokért!

 

A szervezők által összeállított munkaprogram igen sokrétű és tartalmas volt.

Köszönöm a lehetőséget a mobilitásban történő részvételre!

Kérdés esetén szívesen állok rendelkezésre.

 

 

Helyszín: Middlesex University – London, Egyesült Királyság

Időtartam: 2018. Május 21-25.

 

A londoni Middlesex University által szervezett nemzetközi staff week-en való részvétel a második Erasmus+ dolgozói mobilitással kapcsolatos élményem volt. Ezt egy hollandiai szakmai út előzte meg, az azonban teljesen más volt, már csak azért is, mert ott egyedül voltam, egy személyre szabott programot raktunk össze a fogadó intézménnyel.

Londonban 34-en voltunk jelen, összesen 17 különböző országból, amiről azt gondolom, már önmagában óriási élmény ennyi különböző kultúrával találkozni. Ezt a fokú diverzitást folyamatosan ki is használtuk a workshop-ok során.

Sűrű és érdekes programsorozatot állítottak össze a szervezők arra az 5 napra, amit együtt töltöttünk.

Rögtön a megérkezés után, (némi kávé és tea elfogyasztását követően) kezdetét vette a “köszöntések” sorozata, amit Dr Sophie Ball (Erasmus & exchanges manager) nyitott egy rövid ,,welcome speech”-csel. Felszólalt még az egyetem dékánhelyettese is (Prof. Tim Blackman), aki méltatta a nemzetköziség sokszínűségét, és gyakran emlegette az “intellectual toolkit”-et is. Felhívta a figyelmet arra is, hogy ezek a pluszok milyen nagy mértékben hozzájárulnak az ember problémamegoldó képességéhez, és ez olykor mekkora előnyt jelenthet a munkaerőpiacon is. Ezután Paul Kirk-től (nemzetközi előkészítő programok igazgatója) hallhattunk egy átfogó bemutatást az egyetemükről. A beszédek után csoportokra bontva egy-egy middlesex-i hallgató kíséretében megtekintettük magát a campus-t.

A második naptól kezdetét vette a résztvevők aktivizálása is. Különböző előadásokra épült fel a napunk, többek között: ,,A felsőoktatásban dolgozók nemzetközi mobilitásának jelentőségé”-ről ; ,,A dolgozói mobilitás juttatásai és kimenetelei”-ről ; valamint az ,,Interkultúrális kommunikáció”-ról hallgattunk különböző gondolatok, eszmefuttatásokat. Az előadók mindig törekedtek arra, hogy előadásuk interaktív legyen, szerették volna, ha ez egy kétoldalú kommunikáció, és mi is megosztjuk velük a gondolatainkat. Egyébként én is ilyenkor tudtam meg a legtöbbet arról, hogy más nemzetek más kultúrákban hogyan közelítenek egy adott kérdés vagy probléma felé. Többször kellett kisebb csapatokban dolgozni, megoldani egy-egy feladatot. Gondolataink megosztására, vagy akár egyszerű ismerkedésre jó alkalmakat biztosítottak az előadások közti szünetek is. A hosszú, munkával teli napot egy közös vacsora zárta egy, a Temze partján található fogadóban.

A következő napon a hallgatói mobilitás került előtérbe. Számos diák élményét és tapasztalatát meghallgathattuk a nemzetközi mobilitással kapcsolatban, egytől-egyig pozitívan értékelve azt. Itt a middlesex-i Erasmus+ koordinátorok is megosztották tapasztalataikat, így mindkét fél szemszögébe betekintést nyerhettünk. A délutánt egy hagyományos angol “cream tea”-vel zártuk. Személy szerint hatalmas pozitívumnak éltem meg, hogy mindig volt lehetőségünk egymással is értekezni, beszélgetni, megbeszélni a hallottakat, ezzel is folyamatosan elősegítve a networking-et / kapcsolatépítést. Nagyon sokakat érdekelt, hogy nálunk Magyarországon mit, hogyan csinálunk, mik a nehézségeink, mik azok a folyamatok, amikkel könnyebben boldogulunk. Ez az érdeklődés természetesen kölcsönös volt.

Csütörtökön alaposabban körbejárhattuk az egyetemet, bemutatták a különböző karokat / tanszékeket – média, művészetek, design studiók, biomedikai laborok, informatika – csodálattal néztük milyen modern és felszerelt minden egyes részleg ahol járunk. Ezen a napon lehetőség volt még megtekinteni a campus hallgatói által létrehozott művészeti kiállításokat, illetve egyéni meetingeken lehetett részt venni az egyetem munkatársaival.

Az utolsó napon háttérbe szorultak a szakmai dolgok, ugyanis egy rövid londoni városnézéssel zártuk a hetet. Itt sor került az utolsó névjegykártya-cserékre, köszönetet mondtuk a szíves vendéglátásért, valamint megkaptuk a névre szóló “okleveleket” a részvételért. Többen is megegyeztünk, hogy kapcsolatban maradunk, és megpróbáljuk minél jobban kiépíteni az egyetemeink közötti kapcsolatot is.

Mindenkinek nagyon jó szívvel ajánlom a (bármilyen) staff week-en való részvételt, ami különösen hasznos kapcsolatépítés céljából, miközben rengeteg új dolgot hall és tanul az ember másoktól.

 

 

Erasmus+ Staff Training Mobility, University of Birmingham, 2018 június 4 - 9

 

Az Erasmus+ személyzet mobilitás programjának keretében 2018. június 4-9 között öt napot töltöttem a University of Birmingham vendégeként, ahol a digitális technológiák (tanulást támogató rendszerek, távoktatási, lehetőségek, digitális kurzusok, stb.) alkalmazását tanulmányoztam a felsőoktatás terén. Választáson azért esett erre az angol intézményre, mert az egyetem arany fokozatot ért el az oktatás minősége terén az angol Felsőoktatási Minőségbiztosítási Ügynökség 2016/2017 évi felülvizsgálata során. A birminghami egyetem, saját meghatározása szerint, kutató-egyetem, ezért aztán kiemelt fontossággal bír az modern technikák alkalmazása. Az egyetem 2015-20 közötti stratégiájában kapott helyet a digitális technológiák használatának fejlesztése, melynek célja az, hogy az oktatás egyre nagyobb részében alkalmazzanak online illetve digitális eszközöket. Az egyetem hat hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy létrehoz egy virtuális intézetet, ’HEFI’ azaz „Higher Education Futures Institute” elnevezéssel.

 

Erasmus+ Staff Training Mobility, University of Birmingham, 2018 június 4 - 9

 

Az új intézet három korábbi tevékenységkört von össze: továbbképzés, az oktatásfejlesztés és tanításmódszertan. Ennek, az egyelőre még virtuális, intézetnek minden karból három személy a tagja azon szakemberek közül, akik korábban is az egyetemi oktatók munkáját segítették a fenti területeken és a digitális technológiák oktatásban (és kutatásban) való alkalmazása terén. Ők hárman tartoznak az intézethez, rajtuk kívül azonban minden egyes karon dolgoznak még mások is hasonló munka- illetve szerepkörben (számuk karonként változó). A most már egy intézethez tartozó szakembereknek így aztán lehetőségük van arra, hogy összehangolják a különböző karok hasonló tevékenységeit, átvegyék egymástól a legjobb gyakorlatokat és kialakítsanak egy egységes tanulást támogató rendszert. A Birminghami egyetem a ’Canvas’ elnevezésű oktatást segítő online felületet használja, amelyért az egyetemnek fizetnie kell.

 

Prof. Ferenc Mueller, az orvosi kar kutatási igazgató-helyettese mutatja az általa használt online kurzusokat.

Prof. Ferenc Mueller, az orvosi kar kutatási igazgató-helyettese mutatja az általa használt online kurzusokat.

 

Az oktatók „digitális átállása”, azaz e technológiák mindennapi használatának megkezdése, természetesen nem megy zökkenőmentesen. Főleg az idősebb oktatók terén tapasztalható idegenkedés a modern technológiákkal szemben. Az átállást segítendő a HEFI az elmúlt félév során kidolgozott egy útmutatót, amely lépésről-lépésre mutatja be azt, hogy miként lehet felépíteni egy online kurzust, illetve hogy miként lehet ezeket az online eszközöket a leghatékonyabb módon bevonni az oktatásba.

 

Munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

 

Munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

Az egyetem digitális stratégiája szerint minden tanított kurzusnak online is meg kell jelennie. Ez kötelező minden oktatóra nézve. Az egyéni projekt-munkákat itt kell beadniuk a diákoknak, de a rendszer az értékelésben is egyre nagyobb szerepet kap.

 

Munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

Munkatársak beszámolói az Egyesült Királyságban töltött Erasmus+ ösztöndíjas szakmai tréningről

 

Az oktatókat ezen felül arra is bíztatják, hogy vegyék fel előadásaikat. A Canvas rendszerébe be van építve egy olyan opció, amely lehetővé teszi, hogy az előadás hangja és maga a vetített prezentáció is egy időben kerüljön rögzítésre, hogy ezt azután a diákok bármikor vissza tudják hallgatni-nézni. A diákok munkájának értékeléséhez is a Canvas rendszerét használják kiegészítve azt egyéb más programokkal, melyek segítségével képesek például megállapítani egy írott szöveg eredetiségét (’Turnitin’ - plágium-ellenőrzés), és bebiztosíthatják azt, hogy az online vizsga során a diákok nem férhetnek hozzá egyéb online tartalmakhoz (https://www.respondus.com).

 

Mr. Matt Turner, a természettudományi kar oktatási szakértője beszél a HEFI szerepéről az egyetemen.

Mr. Matt Turner, a természettudományi kar oktatási szakértője beszél a HEFI szerepéről az egyetemen.

 

A HEFI az oktatók képzése mellett a szemeszterek elején a diákok részére is képzéseket nyújt az online eszközök alkalmazásához. A kutatások azt mutatják, hogy bár, hogy a most tanuló diákok már a digitális generáció részét képezik, mégsem rendelkeznek teljes körűen azzal a tudással, ami az online tanuláshoz kell.

Mindezek mellett a HEFI tevékenységi körébe tartozik a digitális eszközök oktatás terén való alkalmazásának kutatása is. Az intézet saját felületén blogot is működtet (Big Conversation néven) annak érdekében, hogy az e témában megjelenő legfrissebb információk a lehető legszélesebb körhöz eljuthassanak.

A hét során betekintést kaptam a fent említett intézet munkájába, illetve megismertem a Canvas program működését az általa nyújtott lehetőségeket.

Mivel az digitális eszközök alkalmazása terén egyetemünkön még csak a kezdeti lépéseket tette meg, az ott eltöltött hét nagyon hasznos volt.